Wikia

Tel Mora
ON-place-Tel Mora
[[Bestand:|px]]
Basisinformatie
Naam Tel Mora
Spel The Elder Scrolls Online
Provincie Morrowind
Regio Vvardenfell
Type
Hoofdstad [[]]
Heerser
Gildes
Metagegevens
Locatie-ID

Tel Mora (Torenbos in het Dunmeris) was het meest noordelijk gelegen eiland dat in handen was van Huis Telvanni op Vvardenfell. Het werd gebouwd in het middel-Merethische Tijdperk door Aldmeri ontdekkingsreizigers. De gelijknamige toren van Tel Mora werd bewoond door Meesteres Dratha, een van de oudste tovenaressen van de Telvanni.

GeschiedenisEdit

Rond het jaar 583 van het Tweede Tijdperk (2E 583) raakte Meesteres Dratha terminaal ziek dankzij een snood plan van Savarak Fels, een edelman van Huis Telvanni die haar heerschappij over Vos wilde overnemen. Het plot werd echter ontrafeld door de Vestige en Dratha kwam er uiteindelijk weer bovenop. De bijna-doodervaring deed Dratha ertoe bewegen om een akkoord te sluiten met een dienaar van Molag Bal, genaamd Xykenaz, om het eeuwige leven te bemachtigen. Hoewel de afspraak succesvol was en Dratha vanaf dat moment onsterfelijk was, zou ze altijd op haar hoede blijven, daar Xykenaz had voorspeld dat ze op een dag door een sterfelijke man om het leven zal worden gebracht.

Tegen het Derde Tijdperk waren alle mannen van Tel Mora verdreven, om zo de profetie te slim af te zijn. Mannen mochten de gemeenschap wel in, maar ze moesten ver wegblijven van de toren. Ze konden het eiland bereiken met een reguliere bootverbinding, die boottochten aanbood naar Vos, maar ook naar Dagon Fel, Tel Aruhn en Sadrith Mora. Vrouwen waren echter altijd welkom in Tel Mora en kwamen vaak samen bij 'Het Convenant', het buurthuis. Vrouwen konden ook terecht bij de alchemist in het onderste gedeelte van de tovenaarstoren. Deze alchemist was misschien wel de beste in haar vak van heel Vvardenfell, wat ook wel paste bij de vrouwelijke traditie om zich bezig te houden met het genezen door middel van kruidenmengsels.

Dratha was net als de overige Telvanni zeer excentriek. Ze zou haar hele leven een grote afkeer blijven houden voor mannen, uit angst voor de profetie. Hoewel ze nog enigszins openstond voor mannelijke Telvanni-leden van hogere rang, konden normale mannelijke buitenstanders maar moeilijk bij haar in de buurt komen.

Net als de rest van Vvardenfell is Tel Mora waarschijnlijk verloren gegaan na de uitbarsting van de Rode Berg in het Vierde Tijdperk

StructuurEdit

Tel Mora was een karakteristieke tovenaarstoren, met een kleine gemeenschap die om de voet van de toren heen woonde in kleine paddenstoelhuisjes. De opzet van Tel Mora was interessant; de toren was tussen twee eilandjes in gelegen die door middel van loopplanken met elkaar verbonden werden.

VerschijningenEdit