Wikia

De Verdraaiing in het Westen
Illiac Bay
De Iliacbaai voorafgaand aan de Verdraaiing in het Westen
Basisinformatie
Naam De Verdraaiing in het Westen (ook wel het Vredesmirakel of het Tweede Numidiaanse Effect genoemd)
Type Drakenbreuk
Tijdperk Derde Tijdperk
Beginjaar 417
Eindjaar 417
Plaats Hammerfell en High Rock
Betrokkenen
Partij 1 [[]]
Partij 2 [[]]
Partij 3 [[]]
Partij 4 [[]]
Commandant 1
Commandant 2
Commandant 3
Commandant 4
Strijdmacht 1
Strijdmacht 2
Strijdmacht 3
Strijdmacht 4
Resultaat
Slachtoffers 1
Slachtoffers 2
Slachtoffers 3
Slachtoffers 4
Winnaar
Gevolgen

De Verdraaiing in het Westen (ook wel het Vredesmirakel of het Tweede Numidiaanse Effect genoemd) was een Drakenbreuk in het jaar 417 van het Derde Tijdperk die volgde op de dood van Koning Lysandus van Daggerfall en een grote impact had op Hammerfell en High Rock.

Een onbekende held, waarvan gedacht wordt dat hij verwant was aan de Blades, wist destijds een machtig artifact te bemachtigen, de Totem van Tiber Septim. Met deze totem kon de gebruiker het Numidium besturen, het eeuwenoude wapen dat ooit door Tiber Septim werd gebruikt om Tamriël te veroveren. De vinder was zelf niet in staat om de totem te gebruiken, waarna er een strijd uitbarstte om de totem tussen de rivaliserende partijen in het gebied rondom de Iliacbaai. Uiteindelijk wisten zowel Sentinel, Wayrest, Daggerfall, Orsinium en het Keizerrijk de totem te bemachtigen, en wel allemaal tegelijkertijd. Allen zetten ze vervolgens de totem in om hun politieke machtspositie te verstevigen. Dit leidde tussen de 9e en 11e dag van Vorstval tot de mysterieuze verdwijning van veertig verschillende stadstaten in het gebied, waarna alleen nog de eerdere genoemde vier stadstaten overbleven, die allen op hun beurt trouw zwoeren aan het Keizerrijk.

Naast deze 'verdraaiing' waren er nog meer consequenties verbonden aan het gebruik van het Numidium. Zo werd Mannimarco hierdoor tot God verheven en wist de Onderkoning zijn missende 'hart' terug te vinden, waarna hij eindelijk kon sterven en een anti-magische zone met een omtrek van enkele kilometers opriep om zijn sterfbed af te zonderen. Het schijnt ook dat de vermeende vinder van de totem tijdens deze gebeurtenissen om het leven werd gebracht.

GeschiedenisEdit

AchtergrondEdit

Belangrijkste personagesEdit

De 9e van VorstvalEdit

Het 'Vredesmirakel'Edit

TriviaEdit

  • De gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens de Verdraaiing in het Westen komen overeen met de zeven verschillende eindes van The Elder Scrolls II: Daggerfall. Zodoende is de Verdraaiing in het Westen een goed voorbeeld van hoe de geschiedschrijving in de Elder Scrolls-serie vaak gebaseerd is op gameplaymechanismen; er is immers geen andere logisch coherente manier om verschillende eindes (die allen tegelijkertijd gebeuren, zij het door verschillende spelers) in te passen binnen de 'lore' van de serie.
  • Het gelijknamige boek van Ulvius Tero uit The Elder Scrolls IV: Oblivion beschrijft de gebeurtenissen van de Verdraaiing in detail. Een van de exemplaren van het boek ligt opgeslagen in de Wolkenheersertempel.