FANDOM

Anu, znany również jako Ahnurr[1], Wszystko – jedna z dwóch pierwotnych sił na których styku powstał Półcień – Aurbis. Obejmuje on wszystko i wszystkie rzeczy, stanowi uosobienie światła[2] i jest równą przeciwstawną siłą do swojego odpowiednika - Padomay[3]. W większości kultur Anu znane jest tylko w namiastce, sami Aldmerowie ledwo zaznaczający jego znaczenie, nakreślając go jako duszę Anui-ela[2], jedynym ludem trzymający w pamięci formę historii Anu są Khajiitowie[1].

Mit Edytuj

Podług jedynej przetrwałej, khajiickiej formie mitu, Anu nazywany Ahnurrem był bratem Padomay zwanej Fadomai, i razem istnieli o samego początku wszystkiego. Po jakimś czasie zakochali się w sobie i wzięli ślub, a Fadomai powiła pierwszy miot swego boskiego potomstwa. Ahnurr pragnął więcej dzieci, by dzielić się z nimi swym szczęściem, więc Fadomai urodziła miot drugi. Ahnurr nie chciał już więcej potomstwa, by mu nie skradli całego szczęścia małżeństwa. Lecz jedno z dzieci było samotne, latając wysoko na nieboskłonach, gdzie nikt jej nie mógł sięgnąć, wiec Khenarthi błagała matkę o więcej rodzeństwa. Fadomai w litości podstępem sprawiła że Ahnurr ją zaciążył[1].

Pośród gromadki dzieci z ostatniego miotu zrodzona została między innymi Nirni, której ciało miało zostać Nirnem, a także Ja-Kha'jay, panujący nad księżycami i Azurah. Wściekły Ahnurr dopadł Fadomai, gdy wciąż rodziła uderzył ją, a ona uciekła do Wielkiej Ciemności by urodzić ostatniego z miotu Lorkhaja. Wszystkie dzieci pary rzuciły się na pomoc matce i powstrzymały Ahnurra. Fadomai wiedząc, że nadchodzi jej koniec, rozdała swe moce potomstwu, z których pomocą mieli powstrzymywać gniew Ahnurra i zmarła[1].

Przypowieści Edytuj

Pośród mieszkańców Nirnu nazywany jest często imionami Światła, w opozycji do Ciemności, Dobra, w opozycji do Zła, Ptaka, w opozycji do Węża, lub Porządku, w opozycji do Chaosu. Żadne z tych nazw nie mają najmniejszego związku z naturą Anu i służą głównie co naiwnych prób subiektywnego skategoryzowania świata i jego moralności w przypowieściach przeznaczonych dla dzieci[4]. Jedna z nich uznaje Anu i Padomay za istoty przy których powstaniu w Pustce rozpoczął płynąć czas[5], co w rzeczywistości wydarzyło się pod koniec Ery Świtu[6].

Gdy przemierzali Pustkę, spotkali powstałą z mieszaniny Światła i Ciemności, Nir. Obaj bracia zakochali się w niej, jednak Nir wybrała Anu, więc Padomay ich opuścił, by potem wrócić i ponownie wyznać miłość, zaciążonej już Nir. Gdy ta ponownie go odrzuciła Padomay pobił ją, a Anu we wściekłośći wyrzucił brata poza Czas. Nir urodziła Stworzenie i zmarła w połogu, a sam Anu w żałobie zasnął w Słońcu. Po wielu latach na 12 światach Stworzenia rozkwitło życie, a Padomay powrócił i je znienawidził, rozszarpując je w gniewie na kawałki. Przebudzony Anu ponownie starł się z bratem i zdołał zebrać kawałki Stworzenia i stworzyć z nich jeden, Nirn, świat Tamrielu[5].

Obaj zadając sobie śmiertelne ciosy zmarli i wypadli poza Czas. Pozostałą świecie krew Padomaya, stała się Daedrami, krew Anu, Gwiazdami, a z połączonej ich krwi powstały Aedra, zdolne do czynienia w równej ilości dobra i zła[5]. Większość tej historii przeczy uznanej kosmogonii świata rozpoznawanej przez zarówno kultury meretyczne jak i ludzkie[2].

Ciekawostki Edytuj

  • Anu jest imieniem mezopotamskiego Boga Nieba, ojca wszystkich bogów.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Słowa Ahnissi, Matki Klanu do jej Ulubionej Córki
  2. 2,0 2,1 2,2 Monomit
  3. Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  4. The Light and the DarkIrek Unterge
  5. 5,0 5,1 5,2 Anuada w parafrazie
  6. Cykl Linia Czasu, Tom 1: Przed czasami ludzkościAicantar z Shimerene

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoIndoril NerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie