FANDOM

Witraż Arkaya (Oblivion)

Witraż Arkaya z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

„Do ARKAYA, który przeprawia przez Diminuendo.”

- 8 Inwokacji[1]

Arkay, znany również jako Ark'ay[2], Bóg Cyklu Życia i Śmierci, Bóg Śmiertelników[3] – wzniesiony do rangi boskiej Mer, bóg cyklu narodzin i umierania. Pasterz dusz, który obserwuje poczynania śmiertelników od ich przyjścia na świat do ich odejścia[4].

Jego kapłani trzymają pieczę nad zmarłymi i procesem ich pochówków, często walcząc z nekromancją[4], przez co Arkay jest zwany nieprzyjacielem nekromantów[5]. Owi kapłani najczęściej też prowadzą misje polegające na poprawie życia innych ludzi[6]. Jego symbolem jest okrągły spleciony czarno-biały sznur, który nie ma poczatku, ani końca[7], czasem występujący w formie dwóch przeplatających się kwadratów[8].

Tradycje Edytuj

Podług elfickiego mitu Arkay był kiedyś śmiertelnym elfem[3], który studiował sekrety życia i śmierci, pochłonięty swym zgłębianiem tego tematu stracił cały majątek i wszystkich przyjaciół. Gdy jego ziemię nawiedziła plaga on nie zwracał na nią uwagi, nawet gdy ją złapał. Nie przestawał jednak, czuł że jest blisko odpowiedzi, lecz w głębi wiedział że nie starczy mu już czasu by ją dojrzeć. Pomodlił się więc do Mary, by ta ofiarowała mu więcej czasu, gdyż ten chciał dostrzec prawdę i nauczać innych. Aedroth był nie przekonany, więc spytał go on o ową prawdę, której był ponoć tak bliski. Bogini nie była zachwycona i stwierdziła, że odpowiedź jest daleka od prawdy, choć zawiera jej ziarno, w końcu odrzekła że nie może przedłużyć jego żywota. Może jednak sprawić by stał się bogiem, który obserwuje proces przepływu dusz przez świat śmiertelnych, nigdy jednak nie pozna prawdy życia i śmierci, choć będzie próbował ją wiecznie zgłębić. Zapewniony przez Marę, że mimo swej niewiedzy nie był w absolutnym błędzie, znając ziarno prawdy, stwierdził, że przyjmie boskie obowiązki i będzie prowadził śmiertelnych przez ich żywota i śmierć. Gdy Mara wymówiła jego nowe miano Arkay, Bóg Śmierci i Narodzin, opóścił swe śmiertelne ciało i stał się bogiem[2].

W norskim panteonie, Arkay występuje jako Orkey[9], będący również po części spowinowaconym z Trinimaciem/Malacathem[10]. Został on zapożyczony przez Atmoran podczas rządów elfów na Atmorze[3]. Jest on wielkim przeciwnikiem Nordów, z tego też powodu nie mają oni zaufania do kapłanów Arkaya, ani tego, że mają oni dostęp do norskich katakumb, uznając że najprawdopodobniej bezczeszczą szczątki ich przodków[11]. Często są przez to przezeń nazywanymi właśnie kapłanami Orkeya[9]. W norskiej tradycji Orkey jest reprezentowany w formie lisa[8].

Arkay jest jednym z niewielu cesarskich bogów z panteonu Dziewięciu Bóstw czczonych przez Koronnych Redgardów[7], co więcej Hammerfell jest prowincją, w której wiara w niego jest najsilniejszą, można to przypisywać wstrętowi tego ludu do praktyk nekromantycznych, które to są zakazywane przez kapłanów Arkaya[12]. Dobrym przykładem jest zażyłość między świątynią Arkaya, a Koronnymi, jaką już za czasów Drugiego Cesarstwa można było zaobserwować na wyspie Stros M'kai, najważniejszego z Koronnych miast, ich pierwszą stolicą[7]. Cesarski kapłan Arkaya tam pełniący swe obowiązki, dotrzymywał również tradycji chowania szlachty Redgardów w magicznym polu uniemożliwiającym niszczenie ciała pod wpływem działania czasu[4].

Świątynie poświęcone Arkayowi, noszą miano Porządku Arkaya, a jego zakon rycerski zwie się Rycerzami Cyklu[13]. Kapłani Arkaya walczą z każdym objawem nekromancji, uważając za zło nawet powszechną praktykę łapania dusz w Kamienie Dusz[4]. Co ciekawe, kapłani Arkaya, przymykają oczy na działanie Mrocznego Bractwa, poznając ich członków i zapewniając ich by się nie bali, gdyż zarówno Porządek jak i Mroczne Bractwo są częścią Arkaya. W jej szkołach naucza się sprawnego posługiwania toporem oraz sztyletami, jak zabijać z ukrycia i jak efektywnie zadawać ciosy, jak się wspinać po stromych zboczach i murach, jak rzucać czary zniszczenia oraz przywracania, języka Daedr, a także medycyny[13].

Artefakty Edytuj

Miecz Krzyżowca Edytuj

Arkay stworzył miecz Pelinala Białorękiego, z którym to pokonał Umarila Nieopierzonego podczas Rebelii Alezjańskej w 1E 243, a potem Rycerz Dziewięciu w 3E 433, odparł powrót tego pół-daedrotha[14].

Galeria Edytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 Ark'ay, the God of Birth and Death
  3. 3,0 3,1 3,2 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Dialog z Bratem Nidalem z gry The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  5. Arkay NieprzyjacielKW
  6. Zadanie „Namira” z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  7. 7,0 7,1 7,2 The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  8. 8,0 8,1 The Elder Scrolls V: Skyrim
  9. 9,0 9,1 Notice: Hall of the Dead – Hjurring
  10. Prawdziwa natura orków
  11. Zadanie „Powiew śmierci” z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  12. Przygotowanie zwłok, część I
  13. 13,0 13,1 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  14. The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie