FANDOM

Bend'r-mahk – wojna między Skyrim, a połączonymi siłami Hammerfell oraz Wysokiej Skały[1] rozpoczęta w 3E 397[2]. W wyniku wojny Skyrim podbiło wiele mil wschodnich części tych prowincji, włączając w to miasta Elinhir i Jehannę[3]. Terytoria te były w latach minionych częścią prowincji Skyrim, sprawiając że była to wojna o odzyskanie terenów kiedyś doń należących. Po części wydarte im przez elfy za czasów Hegemonii Direnni[4], a po części przez Redgardów gdy próbowali się przystosować do nowego lądu jakim był wówczas dla nich Tamriel[5].

Zajęcie Elinhir, miasta Korony, było ułatwione przez podział wewnątrz Hammerfell, gdyż nienawidząca się z Koroną frakcja Przodków z Rihadu i Taneth odmówiła pomocy, decydując się tylko na obserwowanie jak koronne miasto jest zajmowane przez Nordów. Według historyków była to odpowiedź na brak udzielonej Przodkom pomocy przez mieszkańców Elinhir podczas Inwazji Camorana Uzurpatora[5]. Scysja między dwoma frakcjami trwa już od przynajmniej 4 wieków[5][6], więc możliwe że podobnie jak Korona podczas Inwazji Camorana, Przodkowie postąpili by podobnie nawet bez przykładu jaki dała im Korona.

Miasto Smocza Gwiazda w wyniku bycia częściowo na terenach Skyrim, a częściowo Hammerfell, była przedzielona murem na dwoje. Wschód należał do Nordów, a zachód do Redgardów. Obie strony posiadały swój własny rząd i prawo, a każda część chciała przejąć miasto na własność, często dochodziło też do ataków terrorystycznych, dokonywanych przez najróżniejsze ruchy oporu po obu stronach barykady[3]. Podczas wojny prowadzono też liczne próby rozwiązania konfliktu na drodze dyplomacji[7].

Skyrim zdołało utrzymać odzyskane ziemię przynajmniej przez następne 30 lat, do roku 3E 432[3].

Jagar Tharn oraz mag cienia Pergan Asuul użyli energii wytworzonej w wyniku tej wojny by utworzyć Umbrę' Keth zwaną również jako Cień Konfliktu[8], ostatecznie pokonaną przez Ducha Konfliktu[9].

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Eras - Imperial Geographical Society, 3E 432
  2. Mapa z gry The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
  3. 3,0 3,1 3,2 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Skyrim - Imperial Geographical Society, 3E 432
  4. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: High Rock - Imperial Geographical Society, 3E 432
  5. 5,0 5,1 5,2 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Hammerfell - Imperial Geographical Society, 3E 432
  6. Czas trudny do określenia, podział nastąpił między  1E 792 (ucieczka obu kast Redgardów z Yokudy), a 2E 864 (śmierć Najwyższego Króla, Thassada II), dokładnie był to okres 2996 lat
  7. Taniec w Ogniu, Rozdział 2 - Waughin Jarth
  8. (ang. Shadow of Conflict)
  9. The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
  10. Dialog z Lathonem z gry The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine