FANDOM

Et'Ada – istoty znane też jako Duchy Pierwotne; śmiertelnicy czczą je jako bóstwa. Dla ludzi et'ada są bogami oraz demonami. Dla aldmerówaedrami (w języku Aldmerów „nasi przodkowie”) i daedrami („nie nasi przodkowie”).[1] Aedra oraz Daedra powstały gdy Lorkhan podstępem przekonał Duchy Pierwotne do stworzenia Mundus.[2] Daedra są et'Ada, które odeszły gdy świat śmiertelników był tworzony, by zachować swą moc, natomiast aedra są et'Ada, które pozostały przy tworzeniu Mundus, oddając dużą część swej mocy.

Powstanie Edytuj

Powstanie et'ada zostało opisane w wielu mitach o stworzeniu świata, które są często sprzeczne, jednak w większości przypadków występują liczne podobieństwa. Trzeba także pamiętać, że historia spisana jest w różny sposób przez ludzi i merów o różnych umysłach i wierzeniach.

Większość mitów rozpoczyna się od istnienia jednej siły, Anu (w yokudańskich mitach Satak). Od niego pochodzi druga siła, Padomay/Sithis (Akel w mitach z Yokudy). Niektóre mity rozpoczynają się od istnienia obu i określają je jako bliźnięta.[3] Wzajemne oddziaływanie Anu i Padomaya dało początek wielu innym duchom, Duchom Pierwotnym. Nie miały tożsamości i trudno było im stworzyć sobie tożsamość. Wtedy powstał Akatosh/Auriel (yokudański Ruptga) i wraz z nim powstał czas. Dzięki temu Duchy Pierwotne zrozumiały swą naturę oraz swe ograniczenia. W redgardzkim micie stworzenia świata nie ma wspomnienia o czasie: Ruptga pomógł innym duchom w znalezieniu drogi.

Jednym z Duchów Pierwotnych był Shezarr/Lorkhan (Sep). Podstępem przekonał inne duchy, by pomogły mu stworzyć nowy świat - Mundus. Duchy, które mu pomagały, straciły swą młodość i siłę; stały się aedrami.[2]

Nawigacja Edytuj

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeGigantHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Merowie AldmerAltmerAyleidBosmerChimerDunmerDwemerFalmerLeworęczny elfMaormerOrsimer
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitLilmothiitCzłowiek-ptakMinotaurSloadTang MoTsaescinienazwana psia rasanienazwana szczurza rasa
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir

Przypisy Edytuj

  1. Aedry i daedry
  2. 2,0 2,1 Monomit
  3. Anuada dla dzieci