FANDOM

Et'Ada – istoty znane też jako Duchy Pierwotne; śmiertelnicy czczą je jako bóstwa. Dla ludzi et'ada są bogami oraz demonami. Dla aldmerówaedrami (w języku Aldmerów „nasi przodkowie”) i daedrami („nie nasi przodkowie”).[1] Aedra oraz Daedra powstały gdy Lorkhan podstępem przekonał Duchy Pierwotne do stworzenia Mundus.[2] Daedra są et'Ada, które odeszły gdy świat śmiertelników był tworzony, by zachować swą moc, natomiast aedra są et'Ada, które pozostały przy tworzeniu Mundus, oddając dużą część swej mocy.

Powstanie Edytuj

Powstanie et'ada zostało opisane w wielu mitach o stworzeniu świata, które są często sprzeczne, jednak w większości przypadków występują liczne podobieństwa. Trzeba także pamiętać, że historia spisana jest w różny sposób przez ludzi i merów o różnych umysłach i wierzeniach.

Większość mitów rozpoczyna się od istnienia jednej siły, Anu (w yokudańskich mitach Satak). Od niego pochodzi druga siła, Padomay/Sithis (Akel w mitach z Yokudy). Niektóre mity rozpoczynają się od istnienia obu i określają je jako bliźnięta.[3] Wzajemne oddziaływanie Anu i Padomaya dało początek wielu innym duchom, Duchom Pierwotnym. Nie miały tożsamości i trudno było im stworzyć sobie tożsamość. Wtedy powstał Akatosh/Auriel (yokudański Ruptga) i wraz z nim powstał czas. Dzięki temu Duchy Pierwotne zrozumiały swą naturę oraz swe ograniczenia. W redgardzkim micie stworzenia świata nie ma wspomnienia o czasie: Ruptga pomógł innym duchom w znalezieniu drogi.

Jednym z Duchów Pierwotnych był Shezarr/Lorkhan (Sep). Podstępem przekonał inne duchy, by pomogły mu stworzyć nowy świat - Mundus. Duchy, które mu pomagały, straciły swą młodość i siłę; stały się aedrami.[4]

Teorie Edytuj

Według książki o tytule „Sithis”, Anu nie jest bóstwem, lecz nieruchomą siłą bez świadomości, osobowości, zamiaru czy woli, nieruchomym światłem. Nie można zmienić czegokolwiek bez zmieniania stwórcy, a Anu jest nieruchomy i nie zmienia się.[5]

Według tej książki, to Sithis stworzył wszystko. Oddzielił się od Wiecznego Anu, by stworzyć nowe idee. Niestety, niektóre z powstałych idei zechciały być tak wieczne, jak Anu. Tak powstał Aetherius oraz Aedra. Wtedy Sithis stworzył Lorkhana, by zniszczyć te fałszywe rzeczy.[6]

Przypisy Edytuj

  1. Aedry i daedry
  2. Monomit
  3. Anuada dla dzieci
  4. Monomit
  5. Sithis (książka)
  6. Sithis (książka)