FANDOM

Galerion Mistyk – książka występująca w The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Treść Edytuj

Mistyk Galerion
pióra Asgrima Kolsgrega

Podczas wczesnych krwawych lat Drugiej Ery, Vanus Galerion narodził się jako Trechtus, chłop na włościach pomniejszego szlachcica, Lorda Gyrnasse z Sollicich-on-Ker*. Ojciec i matka Trechtusa byli zwykłymi wyrobnikami*, ale jego ojciec w tajemnicy, łamiąc prawo Lorda Gyrnasse, nauczył się, a później Trechtusa, czytać. Lord Gyrnasse usłyszał kiedyś, że chłop umiejący czytać stanowi obrazę natury, a także zagrożenie dla siebie i swego pana, i zamknął więc wszystkie kramy z książkami w Sollicich-on-Ker*. Wypędzono księgarzy, poetów i nauczycieli, oprócz tych z twierdzy Gyrnasse'a. Pomimo tego, niewielka operacja przemytnicza obracała księgami i zwojami tuż pod bokiem Gyrnasse'a.

Gdy Trechtus miał osiem lat, przemytników ujęto i uwięziono. Niektórzy mówili, że matka Trechtusa, ciemna i religijna kobieta bojąca się męża, zdradziła przemytników, lecz słyszy się i inne rzeczy. Procesu nie było, a przemytników szybko ukarano. Ciało ojca Trechtusa wisiało tygodniami najgorętszego lata, jakiego od wieków nie doznało Sollicich-on-Ker*.

Trzy miesiące później, Trechtus uciekł z włości Lorda Gyrnasse. Dotarł aż do Alinoru, przebywszy pół Wyspy Summerset. Półżywego, leżącego w przydrożnym rowie, znalazła grupa trubadurów. Wyleczyli go i zatrudnili jako chłopca na posyłki, w zamian za wikt i miejsce do spania. Jeden z trubadurów, wieszczek imieniem Heliand, zaczął testować umysł chłopca, i okazało się, że choć nieśmiały, chłopiec jest nadludzko inteligentny i wyrobiony, zważywszy na okoliczności. Heliand odkrył w chłopcu pewną wspólność, gdyż sam przeszedł szkolenie na mistyka na wyspie Artaeum.

Gdy trupa grała we wsi Potansa na wschodnim krańcu Summursetu, Heliand zabrał Trechtusa, który miał wtedy jedenaście lat, na wyspę Artaeum. Uczony Mag wyspy, Iachesis, rozpoznał w chłopcu potencjał i przyjął go na swego ucznia, nadając mu imię Vanus Galarion. Vanus ćwiczył na wyspie Artaeum swój umysł, a także ciało.

W ten sposób szkolił się pierwszy Profesor nauk Magicznych* gildii magów. Od Psyjików z wyspy Artaeum otrzymał szkolenie. Od dzieciństwa pełnego biedy i niesprawiedliwości, swą filozofię dzielenia się wiedzą.