FANDOM

Goblin-ken – określenie ras zbliżonych pod względem wyglądu do Goblinów[1]. To podobieństwo może wskazywać na wspólnego przodka.

Rasy Edytuj

Gobliny Edytuj

Prymitywne zielone humanoidy o niskiej posturze, od nich wzieła się nazwa grupy. Występują w wielu zakątkach Tamriel. Najwyraźniej najbardziej inteligentne ze wszystkich, gdyż budują społeczności plemienne, produkują żelazny oręż oraz posiadają nawet magów w swych szeregach[2][3][4]. Potrafią udomawiać pewne zwierzęta np. Durzogi. W dodatku The Elder Scrolls III: Trójca w zadaniu „Armia goblinów” występuje dwójka Altmerów, którzy trenują armię goblinów.

Rieklingi Edytuj

Najbardzej podobne do Goblinów, pomijając niebieską skórę i wyjątkowo niski wzrost. Jak i one wykształciły społeczności plemienne oraz produkcję oręża. Występują tylko na wyspie Solstheim, a tamtejsi mieszkańcy dawniej wierzyli że są potomkami Falmerów[5][6].

Ogry Edytuj

Największe i zarazem najgłupsze spośród Goblin-ken. Mają szarawą skórę i muskularne ciało, podobnie jak gobliny, mają podobne elfom spiczaste uszy[3].

Gremliny Edytuj

Najmniejsze ze wszystkich Goblin-ken, niewiele o nich wiadomo poza wyglądem. Mają brązową skórę, masywne nogi, które pozwalają im na duże skoki i nad wyraz krótkie ręce[4].

Historia Edytuj

Termin Goblin-ken został stworzony przez Aldmerów, dla określenia nowo powstałych Orsimerów. Jako, że przeczyli swym istnieniem ich ideologii perfekcji w każdym aspekcie życia, zrównano ich z prymitywną rasą Goblinów. Zostali oni wygnani albo samodzielnie uciekli od nieprzyjaznego społeczeństwa, upragnione schronienie mieli znaleźć w Tamriel jak zrobiły inne elfy przed nimi. Część udała się do puszczy Valen[7], część do ziem okalających zatokę Iliac[8].

Te z nich, które wybrały się do krainy Bosmerów otrzymały przyjazne powitanie, jako współziomków w ucieczce od nieprzyjaznej im ojczyzny. Bosmerowie pozwalali im nawet na korzystanie z darów lasu w ograniczonym stopniu. Ci Orkowie zachowali część dawnej Aldmerskiej kultury, niestety niewiele o nich wiadomo, prawdopodobnie wyginęli albo zasymilowali się do kultury leśnych elfów[7].

Orkowie, którzy trafili na ziemie Ayleidów w dzisiejszym Hammerfell i rodu Direnni w dzisiejszej Wysokiej Skale, byli postrzegani jako rasa bestii nijak nie związana z elfami. Tamtejsze elfy zniewoliły Orsimerów i doprowadziły do ich odczuwania się jako gorsza rasa. Część Orków zdołała uciec i zamieszkała w wyższych partiach gór, terenu dziś nazywanego Orsinium[8]. Jako ostracyzowana rasa, Orkowie pozwalali innym im podobnym (głównie Goblinom, Ogrom i Gremlinom) zamieszkiwać ich ziemie oraz wspólnie walczyła z innymi bardziej cywilizowanymi rasami[9].

Z czasem zapomnieli o swym elfim pochodzeniu i zaczęli utożsamiać się z właściwymi członkami Goblin-ken, czcząc Malacatha jako boga pogardzanych i wygnanych[8][10]. Ich utożsamianie z merami zanikło w takim stopniu, że rzadko kto wiedział o ich prawdziwych przodkach i jak reszta utożsamiali się z Goblin-ken[1][8].

Sprawa Orków Edytuj

Orkowie będąc rasą merów są zwykle postrzegani jako członkowie Goblin-ken, mimo że nie dzielą z nimi wspólnego przodka[11]. Dzisiejsi Orsimerowie albo nie wierzą w swe elfickie pochodzenie, albo wściekają się jeśli ktoś im je wypomni[8][10]. Istnieją jednak i tacy, którzy postrzegają siebie za bardziej cywilizowanych, mieszkają oni zwykle na terenie Cyrodu lub stamtąd pochodzą. Są oni świadomi swego pochodzenia[3].

Wiara Edytuj

Bóg wzgardzonych Malacath jest często jedynym bogiem Goblin-ken, gdyż jego „narodziny” przyczyniły się do powstania Orków[11]. Daedra ta często utożsamia się ze wszystkimi rasami z tej grupy, opiekuje się nimi i sprawuje nad nimi szczególną pieczę[12].

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Pocket Guide to the Empire, First Edition: Wild Regions
  2. The Elder Scrolls III: Trójca
  3. 3,0 3,1 3,2 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  4. 4,0 4,1 The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  5. The Elder Scrolls III: Przepowiednia
  6. The Elder Scrolls V: Dragonborn
  7. 7,0 7,1 The Elder Scrolls Online
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  9. Świński Pomiot
  10. 10,0 10,1 The Elder Scrolls V: Skyrim
  11. 11,0 11,1 Ojciec Niben
  12. dialog z Malacathem w The Elder Scrolls V: Skyrim