Witraż Julianosa z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

„Do JULIANOSA, który nuci Przeklęte Równanie.”

- 8 Inwokacji[1]

Julianos, znany również jako Bóg Wiedzy i Logiki[2], Bóg Nauczania[3] aedroth, bóg literatury, prawa, historii i sprzeczności[2], sprawiedliwości[4], wiedzy, filozofii i logiki[3]. I choć nie bezpośrednio jego kapłani zajmują się badaniem magii, i jej źródeł magicki[5]. Często przez to czczony przez magów[6]. W cesarskiej religii Ośmiu Bóstw pochodzi od Jhunala, norskiego boga języka i matematyki[2]. Symbolem Julianosa jest piramida[7], lub trójkąt na rysunkach, witrażach czy płaskorzeźbach[3][8]

Tradycje[edytuj | edytuj kod]

U nordów wiara w Jhunala jest na zaniku, przyczyną k temu podawaną jest to że wpadł w złe stosunki z innymi bóstwami panteonu[2].

W cesarskim obrządku, uznaje się iż kapłani Julianosa nie są tak naprawdę jego wiernymi, jedynie oddając się nauczaniem i zbieraniem informacji naukowych. O ile sami kapłani mówią iż nie oddają się wiarze w Julianosa uznają jego istnienie jako boga i w jego imieniu propagują edukację i walczą z głupotą. Z tego też powodu Świątynie mu poświęcone nazywają się Szkołami Julianosa. Ganią oni tępych i leniwych, a w myśl maksymy Psijiców uznają siły ignorancji za swego największego wroga[3]. Nauczają by studiować prawo i opierać się na faktach, a w razie wątpliwości szukać wiedzy od mądrych[9]. W jego szkołach naucza się walki krótkimi ostrzami i efektywnego zadawania ciosów, otwierania zamków i handlu, mistycyzmu, przemiany i cudotwórstwa, a także języka impów oraz daedr[3]. Klasztorne zakony założone przez Tibera Septima, poświęcone Julianosowi są powiernikami Pradawnych Zwoi[2].

Rycerze Mentorowie, zakon rycerski poświęcony Julianosowi, posiada większe poparcie u ludu, który twierdzi, że to oni, a nie jego kapłani są prawdziwymi wyznawcami Julianosa. Sami rycerze jednak ograniczają się do ochrony kapłanów, zdobywaniu informacji w swych awanturniczych misjach, i dosłownie walcząc siłą fizyczną z ignorantami[3].

W związku z nadzorowaniem procesów prawnych, krytycy Julianosa uznają iż wiele z przeprowadzanych przez jego kapłanów sądów, są celowo niesłuszne, a sami propagatorzy wiedzy są głusi na wiedzę, z którą się nie zgadzają, utrzymując przy swoich fałszerstwach. Owe podejrzenia nie znajdują potwierdzenia[10].

Aedryczne artefakty[edytuj | edytuj kod]

Tarcza Krzyżowca[edytuj | edytuj kod]

Julianos stworzył Tarczę Krzyżowca, stanowiącą element uzbrojenia Pelinala Białorękiego, z którym to pokonał Umarila Nieopierzonego podczas Rebelii Alezjańskej w 1E 243, a potem Rycerz Dziewięciu w 3E 433, odparł powrót tego pół-daedrotha[11].

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

Nawigacja[edytuj | edytuj kod]

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie

Przypisy[edytuj | edytuj kod]