Kaplica Malacatha z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

„Do MALACATHA, który wymawia cały Język Bokiem.”

- 16 akceptowalnych Bluźnierstw[1]

Malacath, znany również jako Malak[2], Mauloch, Orczy Ojciec[3], Bóg Przekleństw[4], Orkey, Stary Karzeł[5], Władca Potworów[6], Ten Wściekły, Strażnik Krwawej Klątwy, Obrońca Zdradzonych[7], Wielki Wódz[8]daedryczny książę i bóg przeklęństw[4] i przeklętych, opiekujący się odrzuconymi i niechcianymi, strażnik Złożonej Obietnicy, oraz Krwawej Klątwy[9] Najsłabszy Daedroth, którego łatwo zdenerwowąć. Zawsze wystawiał na próby słabości Dunmerów[2]. Jest głównie czczony przez Orków[10], od których wymaga lojalności i siły, jest znany ze swej nienawiści do wszystkiego co jest piękne[11].

Trinimac, podobnie jak inne Et'Ada został stworzony przez Anui-Ela, który powstał z nakładania się dwóch sił Anu i Padomay. Gdy Lorkhan przybył do Aurbis, wysłany przez Sithisa, zaproponował projekt stworzenia świata śmiertelnego. Trinimac razem z co poniektórymi z pierwotnych duchów, zdecydował się uczestniczyć w tym przedsięwzięciu, w efekcie stracił część swojej mocy i, podobnie jak inni, którzy wybrali podobnie, stał się Aedrothem[12]. Gdy Boethiah połknęła go i wyjawiła kłamstwa jego i Aedr. Wydaliła go w formie odchodów[13]. Wówczas Trinimac wskutek pomieszania zmysłów stał się daedrycznym księciem Malacathem[14], a jego najzagorzalsi wyznawcy po skompletowaniu swego boga i skonstruowaniu go na powrót z gnoju[15] stali się Orkami[16].

Przez długi czas sprawiał kłopoty następcom króla Haralda. Około 1E 660 uciekł na wschód po klęsce w bitwie przy Smoczym Murze. Jego wściekłość napełniała niebo cuchnącą siarką nienawiścią, nazwaną później „rokiem zimy w lecie”[13].

Jego dniem przyzywania jest 8-y Pierwszych Mrozów[17].

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Malacath z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall

Przyjmuje zawsze formę muskularnego orka, noszącego wyłącznie czarne spodnie, okalające jego całe nogi, włącznie ze stopami[17], lub kawałek materiału obwiniętego wokół jego lędźwi[18][19][20][21]. Zawsze nosi potężny pas wokół swych bioder, oraz swoją gigantyczną szablę w różnych rękach[17][18][19][20][21]. Przedstawiany jest jako eksponujący swą siłę[17] lub pozę przedstawiającą którąś z form ataku[18][19][20][21].

Czasem ukazuje swój aspekt w formie czarno-bordowego orczego ducha, w tym samym ubiorze i z tą samą bronią z którą najczęściej się ukazuje[21].

Podwładni[edytuj | edytuj kod]

Daedrycznymi podwładnymi Malacatha są tępe Ogrimy[22], potężne otyłe gadzie Daedra[18][21].

Daedryczne artefakty[edytuj | edytuj kod]

Volendrung[edytuj | edytuj kod]

Volendrung z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Stworzony przez krasnoludzki klan Rourken, Volendrung to olbrzymi ebonowy młot bojowy[17], choć czasem ponoć przyjmuje postać miecza[6]. Podług Legendy wódz klanu Rourken po wygnaniu z Resdayn rzucił go w dal, a tam gdzie upadł młot ustanowili swoje ziemie, Volenfell, dziś zwane jako Hammerfell[23], po ich zniknięciu w nieznany sposób młot wpadł w posiadanie jednego z ich najbardziej zażyłych przeciwników Dwemerów, Malacatha[24]. Posiada on zdolności paraliżu i wysysania ich sił, by potem przekazać je użytkownikowi[17].

Między 3E 405, a 417, agent Ostrzy przywołał Malacatha, a ten rozkazał mu zabić Daedryczną Uwodzicielkę, którą Malacath uczynił piękną, a mimo to nie była mu posłuszną. Za dokonanie tego zadania Bohater otrzymał od wyznawcy Malacatha Volendrung[25].

W 3E 427 Divayth Fyr kolekcjonując wiele artefaktów z Tamriel, wszedł w posiadanie Volendrunga[18], a w ramach jego zwyczaju oddawania swych cennych przedmiotów, każdemu kto wydobędzie je z jego Domu Spaczonych[26], przedmiot wszedł w posiadanie Nerevaryjczyka[18].

W 3E 433, Malacath podarował Volendrunga Bohaterowi Kvatch w zamian za uwolnienie ogrzych niewolników z kopalni Lorda Drada[27].

W 4E 201 plemię Gigabtów zaatakowało orczą twierdzę Largashbur, bezczeszcząc kaplicę Malacatha, za co książę przeklętych przeklął orcze plemię. Wódz Yamarz został wysłany z zadaniem oczyszczenia kaplicy, w czym zażądał pomocy Ostatniego Smoczego Dziecięcia. Gdy Yamarz zwócił się na Bohatera, Dovahkiin go zabił, za co uzyskał pochwałę od Malacatha i miał wrócić Młot Shagrola do Largashbur, po zwrocie młot przemienił się w Volendrung, który został podarowany Dovahkiinowi[28].

Zguba[edytuj | edytuj kod]

Zguba z gry The Elder Scrolls III: Morrowind

Wykonana ze szlachetnego hebanu w Ogniach Fickledire[29], Zguba to legendarny topór bohatera o imieniu Mackkan[30], stworzona przez Malacatha w celu obrony śmiertelników przed Daedrami, zdolna wygnać ich do Pustki. Malacath nie przewidział że będzie używana przez same Daedra do wojen między hrabiami, lordami czy książętami. Przeklął więc broń by nawet Daedroth, któryby trzymał Zgubę zostałby wysłany do Pustki[9]. Topór posiada też zdolność przywoływania Młokosów i Dremor[18].

W 3E 398, podczas inwazji Mehrunesa Dagona na Bitewną Iglicę, Uwodzicielka dowodząca Pajęczymi Daedrami, Wonshala Keriayn, zażądała od ucznia Bitewnej Iglicy by przekazał jej Zgubę w zamian za fragment przewodnika pustki. Nieświadoma klątwy po otrzymaniu przedmiotu została przez niego wygnana do Pustki[31].

Hełm Oreyna Niedźwiedziej Łapy[edytuj | edytuj kod]

Hełm Oreyna Niedźwiedziej Łapy z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Należący dawniej do udającego bohatera oszusta, o wielkiej sławie herosa, Hełm Oreyna Niedźwiedziej Łapy należał do członków rodziny Oreyn, będącymi potomkami rzeczonego fałszywego bohatera. Prawdziwym wykonawcą zasług przypisywanych Oreynowi Niedźwiedziej Łapie był jego, zapomniany przez historię, przyjaciel, Ork o imieniu Kharag Gro-Khar[32].

W 3E 427 Malacath poinstruował Nerevaryjczyka by zamordował on ostatniego potomka z linii Oreyna, Farvyna Oreyna, po wykonaniu tego zadania Bohater otrzymuje, od księcia przeklętych, Hełm Oreyna Niedźwiedziej Łapy[32].

Okazuje się że Farvyn nie był ostatnim z linii, a jeden z potomków, Modryn Oreyn, stał się zasłużonym członkiem Gildii Wojowników[19] i otrzymał od anonima Hełm Oreyna Niedźwiedziej Łapy[33]. W 3E 433 Bohater Kvatch otrzymuje Hełm od Modryna, który starał się naprawić złe imię swej rodziny, po zabiciu Hista Kompanii Czarnego Lasu, jednocześnie Bohater stał się Mistrzem Gildii Wojowników, razem z Modrynem jako jego prawą ręką[34].

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Nawigacja[edytuj | edytuj kod]

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 Dom Nieszczęść
  3. Mauloch, Orc-FatherRamurbak gro-Abamath
  4. 4,0 4,1 2920, Deszczowa Dłoń ˜– Carlovac Townway
  5. Prawdziwa natura orków
  6. 6,0 6,1 Współcześni HeretycyHaderus of Gottlesfont
  7. Path of the Faithful
  8. Varieties of Faith: The Orcs
  9. 9,0 9,1 Księga Daedr
  10. Pocket Guide to the Empire, Third Edition: OrsiniumImperial Geographical Society, 3E 432
  11. Dialog z Shobobem gro-Rugdushem z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  12. Monomit
  13. 13,0 13,1 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  14. The Fall of TrinimacThe Faithless One
  15. Corruption of the BloodA True Son of Aldmeris
  16. Prawdziwa natura orków
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 17,5 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 18,5 18,6 18,7 18,8 The Elder Scrolls III: Morrowind
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  20. 20,0 20,1 20,2 The Elder Scrolls V: Skyrim
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 21,4 The Elder Scrolls Online
  22. Najmroczniejszy mrok
  23. Pocket Guide to the Empire, First Edition: HammerfellImperial Geographical Society, 2E 864
  24. Dialog z Bratem Martinem z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  25. Zadanie „Malacath's Quest” z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall
  26. 26,0 26,1 Dialog z Divaythem Fyrem z gry The Elder Scrolls III: Morrowind
  27. Zadanie „Malacath” z gry The Elder Scrolls III: Morrowind
  28. Zadanie „Przeklęte plemię” z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  29. Wiedza o TamrielYagrum Bagarn
  30. Legendarna Zguba
  31. An Elder Scrolls Legend: Battlespire
  32. 32,0 32,1 Zadanie „Misja Malacatha” z gry The Elder Scrolls III: Morrowind
  33. Dialog z Modrynem Oreynem z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  34. Zadanie „Hist” z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion