FANDOM

Witraż z Marą (Oblivion)

Cesatrski witraż Mary z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

„Do MARY, która wypełnia Puste i osusza Skały.”
- 8 Inwokacji[1]

Mara, znana też jako Bogini Miłości[2], Matka Mara[3], Łagodna Matka[4]Aedroth, bogini płodności, agrokultury, miłości i współczucia. Występuje zarówno w mitach Altmerów i Nordów[2], sugerując jej obecność w cesarskiej religii wynikającą z obu tradycji[5]. Jej symbolem jest zawiązany węzeł, reprezentujący małżeństwo[6][7][8].

Tradycje Edytuj

Mara (Conceptart) by Adam Adamowicz

Mara z norskiej płaskorzeźby z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Dla Nordów jest ona boginią płodności, służką Kyne oraz konkubiną męża Kyne, Shora[2]. Przedstawiana w formie wilczycy[6]. Odpowiedzialna za pozbawienie ludzkiej formy, norskiego boga szczęścia, Saia, który od tej pory musiał przemierzać świat w formie wilka[9].

Altmerowie uznają ją za małżonkę Auri-Ela, utożsamiana z Nirem w Anuadzie, żeńskim pierwiastkiem kosmosu, nazywana przez to rodzicielką stworzenia[2], towarzyszy jej pomniejsze bóstwo o imieniu Raen[9], oraz jest tą która wzniosła Arkaya ze śmiertelnika do majestatu boskiego[10]. W Khajiickiej tradycji jedyną różnicą jest, iż jest ona kochanką, a nie żoną Alkosha[2].

W panteonie Ośmiu Bóstw jest uważana za to za boginię matkę Cesarskich i małżonkę Akatosha, odpowiadając za miłość, współczucie i patronującą małżeństwom[2]. Świątynie jej poświęcone noszą miana Łask Mary, a zakonem rycerskim jej poświęconym są Marańscy Rycerze. W jej szkołach naucza się łucznictwa i jak efektywnie się bić, etyki i cwaniactwa, iluzji oraz przywracania, języka Nimf oraz Daedr, a także medycyny[7].

Aedryczne artefakty Edytuj

Zbroja Krzyżowca Edytuj

Nieznanym jest czy Mara stworzyła albo kirys, albo nagolenniki stanowiące zbroję Pelinala Białorękiego, w której to pokonał Umarila Nieopierzonego podczas Rebelii Alezjańskej w 1E 243, a potem Rycerz Dziewięciu w 3E 433, odparł powrót tego pół-daedrotha[11].

Bezdenny Dzban Edytuj

Stworzone przez Marę naczynie, Bezdenny Dzban zawiera w sobie niekończące się źródło wody, sprawiając że nigdy nie pozostaje pusty. Dzban pozostawiony nieprzechylonym nie produkuje żadnej wody, jednak wystarczy sprawić, że tafla wody przechyli się poza wylew by woda zaczęła się wytwarzać w formie niekończącego się strumienia.

Podług legendy o Garridanie Stalrousie, rycerzu, możnowładcy Farmantle Glens, którego pola trapiła susza i nieurodzaj. Opłacał on każdego kto mógł mu zaproponować jakikolwiek pomysł na zaradzeniu problemowi, dopóki nie, podczas modlitwy do Mary, pojawił się uczony z informacją o istnieniu poświęconego tej bogini Dzbana zapewniającego niewyczerpane zasoby wody.

Garridan odnalazł Dzban, lecz gdy tylko wziął go w swe ramiona pojawił się strażnik kielicha, atronach mrozu, w walce z nim rycerz już niemalże konał, lecz bestia uderzyła w dzban przewracając go, a walczących zalała powódź zamarzającej wody. Moc Dzbana połączona z chłodem atronacha spowodowała że zaczęło zamarzać samo powietrze wokół tej scenerii. Mara w akcie zadośćuczynienia szlachetnemu rycerzowi, w momencie jego śmierci spuściła deszcz na ziemie rycerza i sprawiła, że roślinność rosła tam jakby nie było nigdy tam suszy[12]. Do dziś przetrwała zamrożona w czasie scena walki Stalrousa z atronachem, a razem z nimi zamrożony przewrócony Dzban[8].

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  3. Falsehoods and Fallacies of the Eight
  4. Przewodnik po BravilAlessia Ottus
  5. Shezarr i Dziewięć BóstwFaustillus Junius, Podkustosz Starożytnej Teologii i Paleonumerologii Biblioteki Cesarskiej
  6. 6,0 6,1 The Elder Scrolls V: Skyrim
  7. 7,0 7,1 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  8. 8,0 8,1 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  9. 9,0 9,1 King Edward, Part X
  10. Ark'ay, the God of Birth and Death Mimofon
  11. The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
  12. Upadek Rycerza

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoIndoril NerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie