Minotaur z gry The Elder Scrolls Online

Minotaurzwierzokształtna rasa rozumna spotykana głównie w Cyrodiil[1] lecz można ją też spotkać na terenie całego Tamriel[2]. Dawniej żyły pośród ludzi jako obywatele Pierwszego Cesarstwa, stylistyka uzbrojenia tamtejszego okresu również nawiązywała do sprzymierzenia się Nede z minotaurami. Jednak w późniejszym okresie, Minotaury zostały sklasyfikowane przez Alezjański Zakon jako potwory, obok takich ras jak Ogry czy Gobliny, tym samym wypowaidając im wojnę[3]. Mimo to są zdolne do mowy w tamrielskim choć nieczęsto to robią[4]. Z danych pochodzących z 2E wynika, że Minotaury żyły głównie na terenach Złotego Wybrzeża i terenów Colovii wliczając Falkret[5].

Pochodzenie[edytuj | edytuj kod]

Podług mitu, pierwszym Minotaurem był Belharza, syn Cesarzowej Alessji oraz jej kochanka, Morihausa, aczkolwiek jest to nad wyraz wątpliwe i uzasadnione tylko nagłym wzrostem populacji Minotaurów w czasie jej panowania i tytułem Człowieka-Byka jaki ten cesarz z nieznanego powodu nosił. Ponadto Minotaury występowały już w znacznych ilościach za czasów jej rebelii i wschodzenia na tron, będąc przy tym jej najlojalniejszymi obrońcami. Same Minotaury do dziś strzegą starożytnych ruin z czasów Pierwszego Cesarstwa, czując przywiązanie do okresu ichniejszej świetności. Dochodzi często przez to do nadinterpretacji niektórych znalezisk z tego okresu, tzw. Kamień Belharzy, jest często interpretowany właśnie jako przedstawienie tego cesarza zmagającego się z wrogami, jednak po bliższej analizie okazuje się że ci wrogowie noszą mundury Cesarstwa Alezjańskiego i reprezentują późniejsze czystki tejże rasy ze strony Porządku Alezjańskiego. Z tego powodu pochodzenie Minotaurów jest nieznane[6] i najprawdopodobniej razem z wieloma innymi rasami zwierzokształtnymi są aborygenami Tamriel[7]. Niektórzy uczeni uważają choć wzmiankę na temat pochodzenia jakiegokolwiek Minotaura za absurd i zwykłą wielokrotnie powtarzaną mitomanię[8].

Nieznane pochodzenie Minotaurów jest tematem pieśni The Minotaur Song[9].

Opis[edytuj | edytuj kod]

Kultura Minotaurów obecnie różni się znacząco od czasów kiedy byli akceptowanymi członkami społeczeństwa[10], jest dziś klanowa z prymitywnymi praktykami jak walka o samice poprzez krzyżowanie swego poroża[11]. Klanem rządzą najpotężniejsi nazywani Władcami Minotaurów, częsta u nich siwizna może wskazywać na podstarzały wiek[1]. Posiadają wystarczający intelekt by być zdolnym do używania zaawansowanej magii, często tacy osobnicy są mianowani szamanami klanu[5]. Po dziś dzień można zaobserwować jak Minotaury przeprowadzają rytuały w kapliczkach poświęconych bogini Alessi i Morihausowi[12].

Ogólnie traktuje się je dziś jako prymitywnych brutali, choć czasem można ich jeszcze spotkać pośród cywilizowanego społeczeństwa, jednym z takich wyjątków był Galrus Grimhorn, który był czempionem Areny w Wysokiej Skale w 2E 582[5]. Inni przedstawiciele jego rasy nie mają tyle szczęścia najczęściej występując na Arenach Cesarstwa jako zwierzę do zabicia przez gladiatorów ku uciesze gawiedzi[1]. Niektórzy szanują Minotaury i staraj się nie wadzić im gdy nie mogą[12][13], szacunek, który nawet jeszcze w połowie Drugiej Ery był ganiony przez kapłanów Akatosha i Zakonu Godziny[14]. Ludzie od czasu wyparcia Minotaurów ze społeczeństwa, choć i to się zdarzało, Minotaury wspominają szczególnie rasę Keptu, oraz raz zdarzyło im się zawiązać więzy krwi z Pogranicznikami z Colovijskiego obszaru Falkret[15].

Minotaury są silnym i trudnym przeciwnikiem mimo ich fałszywej reputacji niezdarnych brutali[3], potrafią korzystać z wielu rodzajów broni[1][2][5]. Posiadają niezwykle osrty sens węchu, potrafiąc pochwycić zapach człowieka z dużej odległości i tym samym go wytropić[16].

Są często uznawani za ludożerców[16][17], przez co ludzie w Cyrodiil nigdy nie zbaczają z dróg, bojąc się o życie. A jako że wieść niesie iż jabłka są dla nich trujące, podróżni objadają się jabłkami przed i w trakcie podróży[18]. Mimo swej niesławy potwora a nawet dzieciożercy[17], dzieci często posiadają zabawki w kształcie Minotaurów[19].

Zastosowanie w kulturze[edytuj | edytuj kod]

Powszechną formą dekoracji domów w Cyrodzie jest odrąbana głowa Minotaura[1], jest na nią takie zapotrzebowanie że całe okręty tego ładunku potrafią zawinąć do Cesarskiego portu, często po drodze gnijąc[20]. Ich rogi są wartościowym składnikiem mikstur dla alchemików[1].

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Nawigacja[edytuj | edytuj kod]

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeGigantHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Merowie AldmerAltmerAyleidBosmerChimerDunmerDwemerFalmerLeworęczny elfMaormerOrsimer
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitKrukLilmothiitCzłowiek-ptakMinotaurSloadTang MoTsaescinienazwana psia rasanienazwana szczurza rasa
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir

Przypisy[edytuj | edytuj kod]