FANDOM

Mit czy zagrożenie? — książka występująca w The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Treść Edytuj

Wielu próbowało już rozwikłać zagadkę gildii złodziei. Pomimo kolejnych dowodów na to, że nie może ona istnieć, plotki utrzymują się. Gdzie tylko historycy szukają dowodów na istnienie tej tajemniczej organizacji, nic nie znajdują. Świadkowie nic nie wiedzą. Skrytki są pusta. Paserzy okazują się zwykłymi handlarzami.

Pozwolę sobie uściślić, mówiąc że złodzieje faktycznie istnieją. Gniją w lochach całego Tamrielu. Bandy złodziei naprawdę zbierają się, by popełniać przestępstwa. W rzadkich wypadkach istniały nawet udokumentowane przypadki wytrwałych grup złodziei, którzy przez całe lata współpracowali dokonując kradzieży i innych zbrodni.

Jednak gildia to nie to samo co banda. Gildia oznacza organizację z listą członków. Miałaby ona strukturę finansową, co oznacza składki członkowskie lub inny sposób zbierania funduszy. Miałaby prawa i zasady postępowania. Miałaby swą wewnętrzną hierarchię, z określonymi zasadami awansu i sukcesji.

Najlepiej opisany przypadek gildii złodziei istnieje w Morrowind. Przez krótki okres czasu Dżentelmen Jim Stacey przewodził szajką złodziei, która okradała bogatych kupców i szlachtę na terenie całej tej wyspy. Podczas niedawnego incydentu nerevaryjskiego**, gildia wojowników i tajemnicza Morag Tong zlikwidowały tą zgraję oprychów. Ostateczny los samego Jima Staceya pozostaje nieznany.

Gildia złodziei z Morrowind miała swoją hierarchię i strukturę finansową. Spełniała ona wiele warunków do tego, by uznać ją za prawdziwą gildię. Jednak nie przetrwała długo. Powszechna wiedza o grupie Staceya przetrwała najwyżej kilka lat. Choć gildia wojowników przypisała sobie zasługę ich likwidacji, niektórzy historycy uważają, że grupa ta po prostu głębiej się ukryła.

Problem z określeniem nieistnienia gildii złodziei jest dość logiczny. Nie można udowodnić negacji. Nie mogę ostatecznie udowodnić, że gildia złodziei nie istnieje, lecz najwyżej że historycy nie dali rady jej udokumentować.

Gdyby w Cyrodiil działała gildia złodziei, można by się spodziewać plagi przestępczości, co się nie wydarzyło. Sama natura złodziei nie pozwala im na zaufanie wystarczające do długiej współpracy. Złodziej z definicji łamie reguły. Organizacja polegająca na regułach musiałaby się przeto załamać, gdyby składała się w całości ze złodziei. Z tych powodów wątpię w istnienie współczesnej gildii złodziei w Cyrodiil.