Nedyczni mężczyzna i kobieta z gry The Elder Scrolls Online

Nede – ludzie, którzy zamieszkiwali Cyrodiil, Hammerfell, Skyrim i Morrowind przed Pierwszą Erą. Ich pochodzenie jest nieznane, ale powszechnie spekuluje się, że wywodzą się od Atmoran. Według „Adabal-a” ich populację stanowiło kilka tubylczych plemion w Cyrodiil, w tym Kothringi, Al-Gemha, Ludzie-Ge, Al-Hared i Ludzie-Ket. Rasa Cesarskich pochodzi od Nede i Atmoran.

Najbardziej godną uwagi z ludzi nedycznych jest Święta Alessia, której zawdzięcza się pokonanie sił Ayleidów, którzy trzymali jej lud przez lata w niewoli.

Statua Św. Alessi w The Elder Scrolls IV: Oblivion

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Niewiele o nich wiadomo, ponieważ wszyscy zginęli w dziewiątym wieku Pierwszej Ery. W The Elder Scrolls Online postać gracza (ang. Vestige) podróżuje w czasie do przeszłości i spotyka wielu nedyckich wojowników. Wyglądają podobnie do współczesnych Cesarskich i lekko norsko. Mają odcień skóry podobny do Bretonów i zielono-niebieskie oczy.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Życie w Hammerfell[edytuj | edytuj kod]

Ludzie nedyczni żyli niegdyś na terenach dziś zwanych Hammerfell. Wielokrotnie najeżdżali ich Ayleidzi, Dwemerowie i Orkowie. Pomimo tych ataków Nede przetrwali i prosperowali na swych ziemiach. Byli uzdolnieni w obrabianiu kamienia i wznosili całe miasta z niego zbudowane.

Nede zniknęli z tego regionu gdy przybyli Yokudanie (Ra Gada) i ich wybili.[1]

W niewoli u Ayleidów[edytuj | edytuj kod]

W pierwszych latach Pierwszej Ery potężna rasa elfów zwana Ayleidami rządziła centralną częścią Tamriel żelazną ręką. Wyniośli Ayleidowie polegali na swych patronach, zdradzieckich daedrycznych książętach, którzy dostarczali im armie Daedr o umarłych duszach; przy użyciu tych nieznających strachu, magicznych armii Ayleidowie prześladowali bez litości młode rasy ludzi, wyżynając lub biorąc ich w niewolę wedle zachcianek. W imieniu cierpiących ludzkich ras Święta Alessia, pierwsza z Cyrodiilów, założycielka Pierwszego Imperium, zwróciła się o pomoc do Akatosha, Smoczego Boga Czasu i władcy szlachetnych Aedr. Akatosh, litując się nad ciężkim losem ludzi, upuścił bezcennej krwi z własnego serca i pobłogosławił św. Alessię krwią Smoków i zobowiązał się, zawierając z nią Przymierze, usiłować zamknąć Wrota Otchłani i nie pozwalać przejść armiom Daedr oraz nieumarłych by służyły pod komendą Ayleidów tak długo, jak długo pokolenia Alessii będą wierne smoczej krwi.

W dowód tego Przymierza Akatosh dał Alessi i jej potomkom Amulet Królów i Smocze Ognie Cesarskiego Miasta. Tak więc Alessia stała się pierwszym klejnotem w Cyrodiilskim Amulecie Królów, Czerwonym Diamentem w centrum Amuletu. Jest on symbolem Imperium i później stał się też symbolem Dynastii Septim. Czerwony Diament otoczony jest ośmioma klejnotami, odpowiadającymi Ośmiu Bóstwom.

Tak długo jak Imperium będzie czciło Akatosha i jego ród, i tak długo jak potomkowie Alessi nosić będą Amulet Królów, Akatosh i jego boscy rodacy utrzymują solidną barierę między Tamriel a Otchłanią, aby ludzie nie musieli już nigdy obawiać się siejących zniszczenie zastępów daedrycznych panów, wezwanych z Otchłani. Lecz jeśli w Imperium osłabnie wiara w Osiem Bóstw (od pewnego czasu Dziewięć, łącznie z Talosem) lub jeśli upadnie krew potomków Alessi, bariery między Tamriel a królestwami Daedr padną i ich wyznawcy będą mogli wezwać pomniejsze Daedra oraz nieumarłe duchy by trudzić rasy ludzkie.[2]

Wojna z Chimerami[edytuj | edytuj kod]

Nede na terenach Stonefalls w The Elder Scrolls Online

Wiadomo, że w pewnym momencie w historii Nede byli w wojnie z Chimerami z Morrowind.[3] Po kilku latach wojny Nede kontrolowali obszar znany jako Stonefalls. Wtedy armia Chimerów przybyła z Morza Wewnętrznego i przywiodła posiłki z Vvardenfell. Bracia Generał Balreth oraz Legat Sadal przybyli z małą elitarną jednostką, która znalazła schronienie w daedrycznej ruinie. Bracia poświęcili się by stworzyć Braci Sporu i pokonali większość armii Nede, lecz zabili przy tym wielu Chimerów. Chimerowie zmienili się w Dunmerów z powodu klątwy Azury w 700 roku Pierwszej Ery, więc wiadomo, że bitwa odbyła się przed tym wydarzeniem.

Zniknięcie[edytuj | edytuj kod]

Wiele wydarzeń spowodowało spadek liczebności populacji Nede w Tamriel; w dziewiątym wieku Pierwszej Ery żyli tylko na Pustyni Alik'r. Gdy Ra Gada z Yokudy przybyli w 808 roku Pierwszej Ery, zaatakowali Nede. Nede uciekli do Craglorn, lecz szybko zostali unicestwieni przez najeźdźców.

Nede zniknęli z Tamriel jako odrębna kultura i grupa etniczna, ale ich krew wciąż istnieje w Cesarskich z Cyrodiil i w mniejszym stopniu w Nordach ze Skyrim. Wielu ludzi Nede zostało przodkami dzisiejszych Cyrodiilskich Cesarskich, podczas gdy północne plemiona Nede krzyżowały się z niedawno przybyłymi najeźdźcami z Atmory w Erze Meretycznej, dając początek dzisiejszym rodom Nordów w Skyrim.

Spuścizna i potomkowie[edytuj | edytuj kod]

Ich dziedzictwo istnieje wśród Cesarskich. Pomimo tego, że Redgardzi odegrali dużą rolę w wytępieniu rasy Nede, dużo nedyckiej kultury zostało także włączonej w redgardzką.[4] Najważniejszą spuścizną Nede jest Amulet Królów królowej niewolników, Świętej Alesii, który został ostatecznie poświęcony przez Martina Septim by zakończyć Kryzys Otchłani w Trzeciej i Czwartej Erze.[5]

Jedynym Nede, który przetrwał i żył po Pierwszej Erze jest Lamae Beolfag, zwana Lamae Bal[potrzebny przypis], młoda kobieta przemieniona przez Daedrycznego Księcia Molag Bala w pierwszego znanego wampira. Bycie nieumarłą umożliwiło jej przetrwanie do późnej Drugiej Ery.

Cesarscy są potomkami Nede, z którymi mają wiele wspólnego. Nordowie są potomkami Nede i Atmoran. Bretoni pochodzą od Nede i elfów, choć są głównie ludźmi, nie elfami.

Kultura[edytuj | edytuj kod]

Religia[edytuj | edytuj kod]

Wiadomo, że Nede czcili istoty znane jako Niebiańscy (ang. Celestials). Alessia zdecydowała się wybrać Osiem Bóstw jako część ich panteonu.

Architektura[edytuj | edytuj kod]

Nede byli znani z dobrych umiejętności w kamieniarstwie i zbudowali dużo miast i budynków z kamienia, jednak wiele z nich nie przetrwało.[1]

Znani Nede[edytuj | edytuj kod]

Nawigacja[edytuj | edytuj kod]

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeGigantHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Merowie AldmerAltmerAyleidBosmerChimerDunmerDwemerFalmerLeworęczny elfMaormerOrsimer
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitKrukLilmothiitCzłowiek-ptakMinotaurSloadTang MoTsaescinienazwana psia rasanienazwana szczurza rasa
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir

Przypisy[edytuj | edytuj kod]