FANDOM

Noc Łez – masakra pochodzących z Atmory mieszkańców miasta Saarthal w Skyrim przeprowadzona w późnym okresie Ery Meretycznej przez Śnieżne Elfy.

Przyczyny Edytuj

W okresie poprzedzającym Noc Łez z położonego na dalekiej północy kontynentu Atmora na Tamriel zaczęli pierwsi przedstawiciele ludzkiej rasy Atmoran, będących przodkami współczesnych Nordów, którzy uciekali z ojczyzny przed panującą tam wojną domową. Osiedlili się oni w krainie zwanej wówczas przez nich Mereth, którą dzisiaj znamy pod nazwą Skyrim. Pierwszą założoną przez atmorańskich kolonistów osadą było Saarthal, które położone jest na południowy-zachód od dzisiejszej Zimowej Twierdzy[1][2][3]

Mereth było już jednak w tamtym czasie zamieszkane przez jeszcze jedną rasę, stanowiących odłam Aldmerów, Śnieżnych Elfów. Mimo, że pierwsze lata przebiegły pod znakiem pokoju pomiędzy obiema rasami, to z czasem Śnieżne Elfy zaczęły czuć się zagrożone przez obecność ludzi, kiedy zdali sobie sprawę z tempa wzrostu liczby mieszkańców kolonii i tego, że w przyszłości może stać się problemem, który może doprowadzić do upadku elfiej cywilizacji na terenie krainy[2]. Spekuluje się, również że Atmoranie mieliby jakoby podczas prac w podziemiach miasta odnaleźć potężny artefakt, który to merowie po dowiedzeniu się o nim chcieli zagarnąć dla siebie[3][4].

Przebieg Edytuj

Atak na miasto został przeprowadzony z zaskoczenia, kiedy większość mieszkańców pogrążona była w śnie. Według cesarskich archeologów prowadzących prace wykopaliskowe w ruinach Saarthal, elfi najeźdźcy mieli działać w sposób wyjątkowo skoncentrowany oraz poza obszarem obejmującym system obrony i punkty strategiczne miasta, co wskazuję na to, że posiadali oni wiedze na temat dokładnego planu miasta oraz, że mieli określony cel, którym prawdopodobnie był wspomniany wyżej tajemniczy artefakt[3][4].

W czasie masakry zginęli prawie wszyscy mieszkańcy miasta, poza atmorańskim wojownikiem o imieniu Ysgramor oraz jego dwoma synami, starszym Yngolem i młodszym Ylgarem[2][5].

Skutki Edytuj

Po zagładzie Saarthal Ysgramor wraz z synami powrócił na ojczystą Atmorę i po opowiedzeniu o niewybaczalnym czynie Śnieżnych Elfów zebrał wokół siebie grupę wojowników, która stała się znana jako Pięćsetka Towarzyszy. Na czele z Ysgramorem Pięćsetka następnie odbyła wyprawę wojenną przeciwko elfom z Mereth określanej przez historyków jako Powrót[5].

Przypisy Edytuj

  1. Pogranicze, Podbój i Współistnienie: Społeczna Historia CyrodiilWydawnictwo Uniwersytetu Gwylim, 3E 344
  2. 2,0 2,1 Pocket Guide to the Empire, First Edition: Skyrim - Imperial Geographical Society2E 864
  3. 3,0 3,1 3,2 Noc ŁezDranor Seleth
  4. 4,0 4,1 Cesarski raport o Saarthal - Heseph Chirirnis, uczony z Gildii Magów, asystent cesarskiego archeologa Sentiusa Floroniusa
  5. 5,0 5,1 Przed Erą LudziAicantar z Shimmerene