FANDOM

Pelagius Septim III, urodzony jako Thoriz Pelagius Septim[1], znany również jako Pelagius Szalony – dwunasty cesarz Trzeciego Cesarstwa, a wcześniej jarl Samotni. Był mężem Katariah Septim, która zastępowała go w rządach, oraz ojcem Cassyndera Septima.

Historia Edytuj

Przed wstąpieniem na tron Edytuj

Pelagius urodził się w 3E 119, jako syn Króla Wayrest, Magnusa Septima i jego żony, Utheilli, z domu Direnni. Dzieciństwo spędził w Wayrest, razem ze swoją siostrą, Jolethe Septim, ale, w czasie Wojny o Czerwony Diament, był zmuszony, razem z matką i siostrą, ukrywać się na wyspie Balfiera, gdyż jego rodzinne miasto zostało zajęte przez siły jego ciotki, Potemy Septim[1].

W czasie pobytu na wyspach młody książę zachowywał się normalnie i nic nie wskazywało na jego przyszłą chorobę psychiczną. Swoją pierwszą i jedyną bitwę miał stoczyć z dogorywającymi siłami Potemy. Dzięki temu, kiedy spisał się podczas walk o Samotnię, jego wuj, Cesarz Cephorus Septim I, nadał mu tytuł władcy Samotni, jednak do czasu, aż jej nie odbudowano, władać tam miał jego ojciec, Magnus. Po śmierci Cephorusa I, Magnus przekazał Samotnię swemu synowi, a sam udał się do Cesarskiego Miasta, by koronować się na cesarza. W tym okresie zaczęły pojawiać się u niego pierwsze objawy choroby, ponieważ zaczął zachowywać się nieodpowiednio i nieprzewidywalnie[1][2].

Z polecenia ojca poślubił Dunmerkę, Katariah Ra'Athim, która była księżniczką Starego Ebonheart, bardzo zręczną dyplomatką i prawdopodobnie jedyną osobą, która mogła dostatecznie dobrze ukryć jego chorobę. Przejęła wszystkie jego obowiązki i władała, najpierw Samotnią, a następnie całym Cesarstwem. Już wtedy, z powodu swojego zachowania, był znany jako niepełnosprawny umysłowo. Do znanych wydarzeń z jego udziałem należą, między innymi, nieudana próba powieszenia się w czasie jednego z balów[2], czy zdarcie z siebie ubrania podczas lokalnego festynu[1]. Innym razem uwięził książąt i księżniczki Silvenar ze sobą w pokoju i wypuścił ich, dopiero kiedy pod drzwi wsunięto mu, gotowe do podpisania, wypowiedzenie wojny[1]. Mówi się, że był bardzo nieufny wobec innych ludzi, z powodu jego paranoi na punkcie zabójców, których, według niego, było wokół niego sporo[potrzebny przypis].

W czasie jego rządów nad Samotnią mieszkał w jednym ze skrzydeł Błękitnego Pałacu, które wiele lat później stało się znane jako Skrzydło Pelagiusa. Pomieszczenia te zostały opuszczone i nikt nie chciał tam przebywać, gdyż w skrzydle miało straszyć, a także przez wzgląd na bycie przypomnieniem o szalonych rządach Pelagiusa nad Samotnią[3].

Cesarz Tamriel Edytuj

Po śmierci swego ojca, w roku 3E 145, Pelagius udał się do Cesarskiego Miasta, gdzie został koronowany na cesarza, pozostawiając Samotnię w rękach swej siostry, Jolethe. Kiedy nakładano mu koronę na głowę, prawie zemdlał, jednak podtrzymała go jego żona, przez co tylko nieliczni to zauważyli. Pelagius szybko po koronacji został odsunięty od rządów, a w jego imieniu zaczęła rządzić Katariah, wraz z Radą Starszych. Chcąc pozyskać radę do swych planów, Katariah zrzekła się wielu swych przywilejów na korzyść rady. Cesarz natomiast w tym czasie odbywał rehabilitacje i podróże, podczas których bezskutecznie próbowano wyleczyć go z choroby psychicznej. W końcu, w roku 3E 147, po kolejnych atakach Pelagiusa, który miał gryźć i atakować gości pałacowych, Katariah postanowiła wysłać go do instytutu dla umysłowo chorych, a sama mianowała się cesarzową-regentką. Przez następne 6 lat cesarz przebywał w różnych instytucjach, gdzie bez powodzenia starano się go wyleczyć[1].

Zmarł w roku 3E 153, w wieku 34 lat, w swojej celi w świątyni Kynareth. Katariah miała panować jeszcze przez kolejne 46 lat, do 3E 199, kiedy cesarski tron przejął jej syn, Cassynder Septim[2].

Dekret Pelagiusa i dziedzictwo Edytuj

Przed swoją śmiercią, cesarz wydał, sławny w całym Tamriel, dekret, w którym to zabraniał on swoim poddanym umierania, pod groźbą kary śmierci.

Jest uważany za jednego z najsłynniejszych członków dynastii Septimów, a rocznica jego śmierci w Cesarstwie jest obchodzona jako dzień zabaw i szaleństw[1].

Rodzina Edytuj

Ciekawostki Edytuj

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Obłęd PelagiusaTsathenes
  2. 2,0 2,1 2,2 Krótka Historia Cesarstwa, tom IIStronach k'Thojj III
  3. 3,0 3,1 Zadanie „Umysł Szaleńca” z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  4. Dialog z Sheogorathem z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Nawigacja Edytuj

Poprzednik
Magnus Septim
3E 145
Tytuł
Cesarz Trzeciego Cesarstwa
Następca
Katariah Septim
3E 147 (regencja)
3E 153 (koronacja)

Cesarze Tamriel
Antiochus SeptimAttrebus MedeBrazollus Dor CyrodiilCassynder SeptimCephorus Septim ICephorus Septim IIHestraKastav CyrodiilKatariah SeptimKintyra Septim IKintyra Septim IIMagnus SeptimMartin SeptimMorihatha SeptimPelagius Septim IPelagius Septim IIPelagius Septim IIIPelagius Septim IVReman I CyrodiilReman II CyrodiilReman III CyrodiilTiber Septim (Hjalti)