FANDOM

Kaplica Peryite (Online)

Kaplica Peryite z gry The Elder Scrolls Online

„Do PERYITA, którego Fundamentem jest Spadająca Skała.”

- 16 akceptowalnych Bluźnierstw[1]

Peryite, znany też jako Surowy Pan[2]daedryczny książę i bóg plagi[3], zarazy, zadań i naturalnego porządku[4], władający najniższymi kręgami Otchłani[2], traktowany jako jeden z najsłabszych książąt[4].

Jego błogosławieństwo, plagi, mają za zadanie oczyszczać świat naturalny, tak jak ropa oczyszcza krew, zaraza oczyszcza świat ze słabych zostawiając silnych[5]. Jego, zwykle zarażeni, wyznawcy wyjątkowo go kochają, czasami wręcz za bardzo, próbując się do niego jak najbardziej zbliżyć nie zwracając na niebezpieczeństwo, przez co Peryite musi ich od siebie często ratować[6].

Peryite, podobnie jak inne Et'Ada został stworzony przez Anui-Ela, który powstał z nakładania się dwóch sił Anu i Padomay. Gdy Lorkhan przybył do Aurbis, wysłany przez Sithisa, zaproponował projekt stworzenia świata śmiertelnego. Peryite razem z co poniektórymi z pierwotnych duchów, zdecydował nie uczestniczyć w tym przedsięwzięciu, w efekcie zachował całość swojej mocy i, podobnie jak inni, którzy wybrali podobnie, stał się Daedrothem[7].

Dzień jego przyzywania to 9-y Deszczowej Dłoni[8].

Wygląd Edytuj

Peryite (Daggerfall)

Peryite z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall

Kiedy Peryite objawia się śmiertelnikom, zazwyczaj przyjmuje postać długiego i chudego węgorzowatego smoka z zarówno parą małych skrzydeł jak i łap. Jego szyję zdobią z tyłu kostne kolce z rozpiętą na nich błoną. Zwykle też, w tej postaci, jego ciało przybiera sztywną esowatą pozycję[8][9][10].

Czasem książę zarazy przyjmuję też postać eterycznego roju szkodników, takich jak szczurów czy ślizgaczy, zamieszkujących wyschniętą, i widocznie uschłą w wyniku choroby, jeszcze stojącą, spróchniałą, łupinę drzewa[11].

Płaszczyzna Edytuj

Grunt (Oblivion)

Arena z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Arena, płaszczyzna Otchłani należąca do Peryita[12], tożsama z najniższymi kręgami wód Otchłani[2]. Świat ten przypomina jałowe i wysuszone pustkowia pod mięsno-czerwonym niebem, gdzie wokół lądów tego świata, przypominających kolorem czerwony szpik, pokrytych kostnymi i daedrycznymi konstrukcjami, rozpościerają się bezkresne morza lawy buchające trującymi wyziewami[9].

Do tego miejsca po śmierci, poza samymi wyznawcami księcia zarazy, Kyne, podług starej norskiej tradycji, własnoręcznie wysyła dusze gryzoni, w tym ślizgaczy[13]. Niezwykle trudno jest się dostać do tego świata bez pomocy samego księcia porządku, a ci co spróbowali tego dokonać na własną rękę, uwięzili weń swe dusze[6].

Daedryczne artefakty Edytuj

Łamacz Zaklęć Edytuj

Łamacz Zaklęć (Skyrim)

Łamacz Zaklęć z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Wysoka krasnoludzka tarcza, Łamacz Zaklęć to jedna z najbardziej prastarych relikwii Tamriel, poświęcona księciu Peryitowi. Znana ze swego udziału w bitwie Rourken-Shalidor[8][9][10][14], zapewnia absolutną ochronę przeciwko jakiemukolwiek zaklęciu. A gdy jakieś zaklęcie trafi użytkownika, uzyskuje on od tarczy zdolność rozmycia działań czaru[8]. Zdolna także uciszyć zdolności magiczne wybranego czarodzieja[15].

Między 3E 405, a 417, agent Ostrzy przyzwał Peryita, który rozkazał mu zabić starożytnego wampira, śmiącego chwalić się jakoby posiadł tajemnicę życia i śmierci. Po wykonaniu zadania wyznawca Peryita przekazał Bohaterowi Łamacz Zaklęć[16].

W 3E 427, Dunmerski wampir Matrius uwięziony w grobbowcu przez Azurę, poprosił innego wampira, Nerevaryjczyka, by ten przyniósł mu serce Daedrotha i Łamacz Zaklęć, które miałyby mu pomóc przełamać klątwę. Bohater przyniósł przedmioty, jednak Matrius zmuszony by złamać klątwę, spróbował zabić drugiego wampira. Poniósł klęskę, a tarcza znalazła się w wyposażeniu Bohatera[17].

W 3E 433, kultyści Peryita, chcąc być bliżej swego pana, postanowili dołączyć do niego w Othcłani, w wyniku ich ciała zamarły w odrętwieniu, a dusze uwięzły w Otchłani. Peryite poprosił Bohatera Kvatch by ten uwolnił duszę jego wyznawców, za co Bohater otrzymał Łamacza Zaklęć[6].

W 4E 201, Peryite rozpętał zarazę nad Wysoką Skałą i nakazał swemu czempionowi Orchendorowi zebrać dotkniętych plagą by móc w zorganizowany sposób rozniecić jej patogeny na całe Mundus. Orchendor jednak zdradził księcia i nie wykonał zadania, przez co Peryite wysłał Ostatnie Smocze Dziecię by dokonało na nim zemsty i odesłało jego duszę do płaszczyzny księcia porządku. Po wykonaniu zadania Dovahkiin otrzymał Łamacz Zaklęć[18].

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 2,2 Księga Daedr
  3. O OtchłaniMorian Zenas
  4. 4,0 4,1 Ekran ładowania (Skyrim)
  5. Dialog z Keshem Nieskalanym z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  6. 6,0 6,1 6,2 Zadanie „Peryite” z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion
  7. Monomit
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  9. 9,0 9,1 9,2 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  10. 10,0 10,1 The Elder Scrolls Online
  11. The Elder Scrolls V: Skyrim
  12. Dialog z Peryitem z gry The Elder Scrolls V: Skyrim
  13. Kyne's Challenge: A Hunter's Companion/MorrowindGrundvik Cold-Fist, 2E 578
  14. Wiedza o TamrielYagrum Bagarn
  15. The Elder Scrolls III: Morrowind
  16. Zadanie „Peryite's Quest” z gry The Elder Scrolls II: Daggerfall
  17. Zadanie „The Imprisonment of Mastrius[potrzebne tłumaczenie]” z gry The Elder Scrolls III: Morrowind
  18. Zadanie „Jedyne lekarstwo” z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Zobacz też Edytuj

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie