FANDOM

Redgardzi (ang. Redguard, „Red” - czerwony, „guard” - strażnik) – dzielni, silni i honorowi mieszkańcy pustynnego Hammerfell. Rzadko widuje się ich w wojennych barwach z powodu ich indywidualizmu (co powoduje, że są dobrymi najemnikami). Charakteryzują się ciemną (niemalże czarną) skórą oraz bardzo ciemnymi włosami. Lubują się w przeróżnych typach broni, choć ich najmocniejszą stroną są miecze jednoręczne. Nie spotyka się ich wiele w Skyrim, gdyż przyzwyczajeni do ciepłego klimatu i mają problemy z aklimatyzacją w tej mroźnej krainie.

Historia Edytuj

Pierwsza Era Edytuj

Redgardzi pierwotnie mieszkali na Yokudzie. Gdzieś około 1E 792 roku, Yokuda całkowicie zatonęła przez pewną grupę wojowników, która chciała zemsty na Redgardach za pokonanie ich w bitwie. Ci, którzy przeżyli katastrofę, dopłynęli do wybrzeży Tamriel, dokładniej do Hammerfell, wtedy zwanego przez Dwemerów „Vollenfell”. Większość Yokudańczyków osiedliła się na wyspie Herne, jednak mała grupka Redgardzkich wojowników zwanych „Ra Gada” dostała się do głównej części Vollenfell i zagarnęła tyle ziemi, ile tylko mogła. To właśnie nazwa „Redgard” pochodzi od nazwy tych wojowników. Redgardzi różnili się niezwykle od innych ras Tamriel — ich kultura, język i architektura były Yokudańskie. Dopiero gdy Bretonowie i Redgardzi mieli tego samego wroga, Orków, stworzyli sojusz. Redgardzi zaczęli używać innych języków, by móc porozumiewać się z Bretonami, aczkolwiek niektórzy ludzie wciąż zachowali Yokudańskie zwyczaje i język. W roku 1E 950 rozpoczęło się Oblężenie Orsinium, którego wynikiem było zwycięstwo Redgardów i mieszkańców Wysokiej Skały.

Druga Era Edytuj

Na początku Drugiej Ery lud Yokudański podzielił się na dwie frakcje - Korony, prowadzonej przez Na Totambu oraz Przodków, lud potomków Ra Gada. Nie minęło wiele czasu, a wybuchła wojna domowa. W roku 864 zabity został król Thassad II. Jego syn, A'Tor był bardziej przychylny Koronie, ale ta druga frakcja wygrała dzięki pomocy Trzeciego Cesarstwa. Kultura Cesarskich wkrótce ogarnęła większość Hammerfell. Tylko północna część prowincji zachowała Yokudańską kulturę i styl.

Trzecia Era Edytuj

W roku 249, Camoran Uzurpator uwolnił Hammerfell z wpływów Trzeciego Cesarstwa i sam przejął prowincję Redgardów. Ciemnoskórzy ludzie prosili o pomoc resztę prowincji, głównie Wysoką Skałę i Skyrim, ale żadna odsiecz nie przybyła. Wkrótce udało się Redgardom w 267 roku obalić władzę Camorana Uzurpatora. Niedługo po tym, w 397 wybuchła Wojna Bend'r-mahk. Największe straty ponieśli Bretoni, gdyż stracili wiele terenów na wschodzie. Wkrótce potem Bretoni i Redgardzi rozpoczęli walkę podczas Wojny o Betonię. Po krótkim czasie wojna się zakończyła, a niedługo później zakończyła się Trzecia Era.

Czwarta Era Edytuj

W 4E 171 wybuchła Wielka Wojna, która została wywołana przez Titusa Mede II, który odmówił oddania Thalmorczykom wielu ziem należących do Cesarstwa, w tym Hammerfell. Wojna zakończyła się sukcesem Aldmerskiego Dominium, które podpisało Konkordat Bieli i Złota z Cesarstwem, tym samym przejmując władzę nad większością Tamriel. Redgardzi jednak sprzeciwiali się Wysokim Elfom i starali się z nimi walczyć. Po latach walk, w 4E 180, Thalmor został oficjalnie wypędzony z Hammerfell, a Redgardzi ogłosili swą niepodległość. Po tym wydarzeniu Redgardzi z pogardą mówili o Cesarstwie. Krytykowali je, bo według nich Cesarscy mogli wygrać, gdyby walczyli dalej.

 Religia Edytuj

Główny religia Redgardów opiera się na tradycyjnym Yokudańskim panteonie i kulcie przodków:

Satakal – yokudański bóg wszechrzeczy, połączenie Anu i Padomaya, będący odpowiednikiem norskiego Alduina, który podobnie jak on niszczy światy, by stworzyć kolejne. W yokudańskiej mitologii zaczynał i zaczyna wiele cyklów czasu, dzięki którym w czasie przejścia z jednego w drugi zainicjował narodziny wielu duchów, które weszły w skład yokudańskiego panteonu. Cieszy się szczególną czcią wśród nomadów z Alik'r.

Ruptga – naczelne bóstwo yokudańskiego panteonu. Ruptga, powszechnie znany jako Wysoki Ojciec był pierwszym bogiem, który odkrył sposób na przetrwanie głodu Satakala. Pod jego przywództwem inni bogowie poznali Wędrówkę, dzięki któremu nauczyli się przetrwać dłużej niż jeden cykl czasu. Aby umożliwić to również pomniejszym duchom usiał niebo gwiazdami. Gdy liczba niższych duchów stawała się zbyt duża, by nadążyć za czołem pochodu, stworzył pomocnika z pozostałości martwych światów przeszłości – Sepa, późniejszego twórcę świata śmiertelników.

Tu'whacca – yokudański bóg dusz i śmierci. Tu'whacca przed stworzeniem świata był bogiem kosmosu. Gdy Ruptga rozpoczął wędrówkę, Tu'whacca odnalazł swe powołanie jako opiekun Dalekich Brzegów i pomocnik Redgardów w przejściu w zaświaty. W bardziej kosmopolitycznych częściach Hammerfell jego kult bywa utożsamiany z Arkayem.

Zeht – yokudański bóg rolnictwa i płodów. Po tym, jak wyrzekł się ojca po stworzeniu świata, zgodnie z podaniami, Wysoki Ojciec przeklął Hammerfell klimatem, w którym trudno o wyhodowanie plonów.

Morwha – yokudańska bogini płodności. Główne bóstwo yokudańskiego panteonu i ulubiona z żon Ruptgy. Nadal czczona w różnych rejonach Hammerfell, w tym na Stros M'Kai. Zazwyczaj przedstawiana jako posiadająca cztery ręce.

Tava – yokudański bóg powietrza. Najbardziej znany jest z poprowadzenia Yokudańczyków na Heme po zniszczeniu ich ojczyzny. Pod wpływem cesarskiego panteonu stał się utożsamiany z kultem Kynareth, jednak nadal czczony jest przez żeglarzy, a w miastach portowych powszechne są jego posągi.

Malooc – zły bóg, przeciwnik Redgardów w czasie Ra Gady, przeciwko którym poprowadził gobliny. Uciekł na wschód po pokonaniu jego armii przez HoonDinga.

Diagna – odwieczny wojowniczy kult Yokudan. Pochodzi z czasów Dwudziestego Siódmego Ludowego Uboju Węży w Yokudzie. Była awatarem HoonDinga, która utrwaliła się w panteonie. Była kluczowa dla pokonanie Lewych Elfów, jako że dostarczyła Yokudańczykom kluczową w walce broń z orichalcum. W Tamriel, u szczytu swej potęgi poprowadziła grupę zwartych zwolenników przeciwko Orkom z Orsinium. Z czasem jej status spadł do lokalnego ducha Gór Smoczego Ogona.

Sep – yokudański odpowiednik Lorkhana. Sep powstał jako owoc próby uregulowania przez Wysokiego Ojca handlu duszami. Sep, oszalały z powodu głodu Satakala, przekonał jednak część bogów do pomocy w stworzeniu łatwiejszej formy Wędrówki. Ostatecznie stała się ona Tamriel, a bogowie, którzy za nim podążyli zostali w nim uwięzieni i zmuszeni do życia jako śmiertelnicy. Sep został ukarany za swoje przewinienia przez Ruptgę, ale jego głód pozostaje wiecznie żywy jako pustka wokół gwiazd, otchłań mająca zakłócić śmiertelnikom wędrówkę do Dalekich Brzegów.

HoonDing – yokudański bóg oporu przeciwko obcym. HoonDing materializuje się, gdy Redgardzi potrzebują pomocy w przetrwaniu. W tamrielskim okresie zdarzyło się to jedynie 3 razy, dwukrotnie w czasie Ra Gady w Pierwszej Erze i raz w Drugiej Erze, w czasie podboju cesarskiego. Klany wiodą kłótnie o to, czy jego ostatnia inkarnacja(Cyrus) należała do Korony, czy Przodków, czy też obu z nich.

Leki – córka Wysokiego Ojca, bogini niezrównanej szermierki. Na-Totambu w czasach Yokudy kłócili się w czasie Ery Mitycznej, kto powinien poprowadzić ich przeciwko Lewym Elfom. Ich mistrzowie mieczy, byli tak uzdolnienie w sztuce Najlepszych Cięć, że żaden nie mógł przewyższyć drugiego. Pat przełamała Leki wprowadzając mistrzów miecza w Efemeryczną Fintę, co pozwoliło wybrać zwycięzcę i ruszyć na wojnę przeciw elfom.

Onsi – znaczący wojownik z okresu Ra Gady, nauczył Redgardów, jak zmienić ich noże w miecze.

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

Nawigacja Edytuj

Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeGigantHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Merowie AldmerAltmerAyleidBosmerChimerDunmerDwemerFalmerLeworęczny elfMaormerOrsimer
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitLilmothiitCzłowiek-ptakMinotaurSloadTang MoTsaescinienazwana psia rasanienazwana szczurza rasa
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir

Przypisy Edytuj