FANDOM

Kamień Shezarra (Oblivion)

Kamień poświęcony Shezarrowi z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Shezarr, znany również jako Bóg Człowieka[1], Wolność[2], Niezwykle Zapodziany, Podwójnie Uświęcony[3], Zaginiony Brat[4]Aedroth, zapomniany bóg cesarskiego panteonu, alezjańska wersja Lorkhana[1]. Podobnie jak i on, Shezarr jest w cesarskich micie stworzenia świata, „Pieśni Shezarra”, pozytywnie przedstawiany jako oszust, który zwiódł resztę Et'Ada i z ich mocą stworzył Mundus, świat śmiertelny. Jednak w tych mitach nie wspomniana jest wymierzona przez elfickich bogów kara, choć zaznaczona jest ich nienawiść wobec Shezarra, wykreślona na tle zadowolenia ludzkich bogów z roli rodziców stworzenia[5].

Wcielony przez Alessię do panteonu na oblicze Shora, razem z innymi ludzkimi bogami, celem zaskarbienia sobie względów Nordów, sceptycznych wobec bogów elfów[4]. W cesarskiej tradycji stał on za wszelkimi działaniami ludzi, włączając ich świętą wojnę z elfami. Wiązany z pierwszymi magami bitewnymi Cyrodiil[1].

Jego znaczenie powoli uległo zmniejszeniu, kiedy Akatosh wysunął się na czoło religii Alezjan[1], jednak był on wciąż wspominany na honorowym miejsc przez Maruhkacką Selektywę, kiedy usunięto wszystkich bogów z panteonu, pozostawiając tylko Akatosha/Alessię jako jedynego boga[3][6].

Choć pamiętny negatywnych konotacji z Zakonem Alezjańskim, Tiber Septim nie ożywił kultu Shezarra[4], samoistnie się on odrodził w, założonym przez niego, Trzecim Cesarstwie. Niestety mimo wieków tradycji, trwającej przynajmniej do czasów Uriela V, czyli do 3E 290[7], przed którego obliczem Psijicowie nie śmieli wypowiedzieć złego słowa przeciwko Shezarrowi[5], to już przed rokiem 3E 427[8], przez wzgląd na tolerancję rasową, Shezarr został usunięty z panteonu[1].

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Kakuxor
  2. Pieśń o Pelinalu, tom II
  3. 3,0 3,1 Vindication for the Dragon Break Fervidius Tharn, Arch-Prelate of the Maruhkati Selective
  4. 4,0 4,1 4,2 Shezarr i Dziewięć Bóstw – Faustillus Junius, Podkustosz Starożytnej Teologii i Paleonumerologii Biblioteki Cesarskiej
  5. 5,0 5,1 Monomit
  6. The Exclusionary Mandates
  7. Krótka Historia Cesarstwa, tom IIIStronach k'Thojj III
  8. Pierwsza instancja książki „Różne wyznania Cesarstwa” została ukazana w grze The Elder Scrolls III: Morrowind, której akcja rozgrywa się w roku 3E 427.

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie