FANDOM

Kaplica Sithisa (Oblivion)

Kaplica Sithisa z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion

Sithis, znany też jako Początek Rodu[1], Straszliwy Ojciec[2], Właściwy Stwórca, Niszczące Niewyrażalne Działanie, Chaos, Suma Ograniczeń[3] – pierwsze ze wszystkich bóstw, przed którym nie było nic, odpowiedzialne za przypadkowe stworzenie i wprawienie Aurbis w ruch[1]. Jest bóstwem czynu i reakcji, bez którego nic nie miałoby miejsca, początku, kształtu, ani końca[3]. Jednym z jego głównych aspektów jest przeszywające wszytko światło, które odróżnia go od Pustki, jednak nie jest to przeznaczeniem jego sług by ginąc w blasku, tylko by żyć w cieniu i oddawać na niszczące słońce innych[4].

Dąży do śmierci wszelkiego istnienia i zagłady Aurbis, który jak wszystkie jego myśli winne były zaniknąć, a nie trwać w niedoskonałym, bliskim bezruchowi, trwaniu[1]. Zamieszkuje i rządzi nieskończoną Pustką, w której zawieszony jest świat, i do której powoli wracają jego cząstki, dusze zrodzone w Aurbisie, by ostatecznie rozpłynąć się w nicości[5].

Kult Edytuj

Histowie i Argonianie Edytuj

Polujący Cieniołuski (Legends)

Cienistołuski z karty „Polujący Cieniołuski” z gry The Elder Scrolls: Legends

Będący panami i stwórcami Argonian[6], drzewa Hist wymogły na swych sługach swą wiarę w Sithisa[3][7], która wciąż jest jedną z podstawowych elementów ich kultury, od bycia częstym motywem zdobniczym[8] do całej filozofii życia, moralności[9], a nawet języka[10].

Poświęcone mu są wszelkie ostrza zakrapiane krwią wroga[11], Argonianie czczą zmianę jako podstawowy napęd sprawczy życia, pustkę jako jedyną prawdziwą formę myśli, oraz śmierć jako podstawę dla honoru, przetrwania i odrodzenia[9], któego gwarancją jest krew i przemoc[12]. Nazywają siebie błogosławionymi dziećmi Sithisa, oraz otrzymują od niego przysięgę końca wszystkiego, piękna życia i zgnilizny po nim[13], a także że kiedyś cały świat wróci do ukochanej ojcu nicości[14]. Czczą nicość jako nadającą formę istnieniu, uznając że to ona, będąc przerwami między bytem nadaje mu kształt[15], podobnie jak z ich językiem[10]. Podstarzali Argonianie z werwą rzucają się na każde wyzwanie, pragnąc wysłać jak najpotężniejszego wroga, gdy udają się, ginąc w walce, do swego ojca[16].

Czcząca Sithisa międzynarodowa nielegalna organizacja zabójców, Mroczne Bractwo, nie tylko jest legalna w świetle argoniańskiego prawa[17] ale i stanowi immanentną część ich kultury oraz społeczeństwa[7]. Najświętsze z argoniańskich kijanek, wyklute pod znakiem Cienia, są oddawane Mrocznemu Bractwu, by służyć tam swemu ojcu jako najlepsi ze skrytobójców, Cienistołuskich[7][15][18].

Morag Tong Edytuj

Choć ta prastara gildia zabójców głównie czciła Mefalę jako swą patronkę, to istnieją niepewne pogłoski jakoby członkowie Morag Tong czcili również i Sithisa jako dodatkowe bóstwo, co można by ponoć zauważyć w szyfrach, którymi opisywane były ofiary w rozkazach egzekucji[19]. Według niektórych przekazów po kompromitacji wskutek okazania zbyt wielkiej dumy po zabójstwie Akavirskiego Potentata w 2E 324 i bycia wygnanymi z granic Drugiego Cesarstwa przez rozjuszoną arystokrację, gildia ostateczne zawiodła Sithisa[5].

Mroczne Bractwo Edytuj

Nocna Matka (Skyrim)-0

Nocna Matka z gry The Elder Scrolls V: Skyrim

Oddzielone od Morag Tong po wydarzeniach roku 2E 324, gdy uciekli do Morrowind po zostaniu wyjętym spod prawa w Drugim Cesarstwie. Grupka zabójców niezwiązanych z dunmerską kulturą, wyjętych spod prawa wkrótce miałaby zostać wybita przez cesarskie władze, lecz wtedy pojawiła się Nocna Matka, która zorganizowała ich w dzisiejsze Mroczne Bractwo i wybroniła je z zagłady[19]. Była ona dunmerską członkinią Gildii Złodziei z Wartowni, która uznała że bardziej zyskownym było zabijać ludzi niż ich po prostu okradać, a przez wzgląd na swą renomę, ustanowioną przez specyficzny sposób podpisu pod zabójstwami, zgromadziła uznanie wyższych sfer, oraz zebrała wokół siebie dotychczas niezorganizowanych zabójców pozostałych po Morag Tong[20].

Choć sama, nie miała powiązań z kultem Sithisa, po latach, prawdopodobnie po jej śmierci ze starości[20], obrosła wokół niej specyficzna legenda, jakoby była oblubienicą pierwotnego boga, która urodziła mu pięcioro synów, o których ich boski ojciec się upomniał. Po zamordowaniu swych dzieci, mieszkańcy miasta, wstrząśnięci niemoralnym postępkiem, wymierzyli na dzieciobójczyni swą sprawiedliwość[5].

Gniew Sithisa (Legends)

Gniew Sithisa z karty „Gniew Sithisa” z gry The Elder Scrolls: Legends

Nieznana jest prawdziwość tej historii, lecz faktem jest, że w Bravil pod głównym placem gdzie stoi pomnik Szczęśliwej Staruszki znajduje się sekretny grobowiec, w którym znajduje się sześć grobów, matka z synami[21]. Z krypty dosłyszalny jest głos, przeznaczony tylko dla jednej osoby, kojący, matczyny, nakazujący odsyłać śmiertelne dusze do ich boskiego ojca, Sithisa. Taka osoba jest, wyznaczonym i namaszczonym przez Nocną Matkę, Słuchaczem Mrocznego Bractwa, któremu przekazuje ona polecenia Straszliwego Ojca, które z należytą czcią Bractwo wykonuje[5]. Tożsamość zwłok, według niektórych hipotez, nie jest przypisywana historycznej Nocnej Matce, a awatarowi Mephali. Sam kult Sithisa objęty jest niezwykłą tajemnicą, tak że mało kto o nim wie poza samymi członkami Bractwa[19].

Ponadto Mroczne Obractwo operuje podług Pięciu Przykazań, które gdy złamane przywołują na krzywoprzysięzcę Gniew Sithisa[22], który jest formą upiora przyzywanego z Pustki[21].

Historia Edytuj

Nieznane jest pochodzenia Sithisa, jako że był pierwszą ze wszystkich rzeczy, a przed nim była tylko nicość[1], możliwie samorzutnie powstał w Pustce z przenikania Anu i Padomay, lub wiecznie istniał jako ich przedłużenie[3]. W tej wiecznej nicości nieprzerwanie tworzył ze swych myśli światy i byty, a gdy myśli mijały wniwecz znikały również ich twory. W tym nieskończonym cyklu pojawiła się raz dziwna myśl, która nazwała się Anui-El, była ona bezmyślna i bezkształtna, oraz zdawała się nie mijać, co zaczęło Sithisa drażnić[1], a w końcu w ataku desperacji rzucił się na nią swymi pazurami i rozszarpał ją na strzępy. Jednak Sithis, twórca kształtu i formy, nadał tej myśli niezliczone kształty, a same kształty posiadły myśli[3], stając się Et'Ada, dziećmi Sithisa[23].

Planetarium stara grafika (Legends)

Planetarium na Summerset z gry The Elder Scrolls: Legends

Sithis nie mógł ich zniszczyć, gdyż weszli wgłąb powłoki po Anui-Elu – Aurbis, gdzie on nie mógł wejść. Stworzył więc kolejnego syna, Lorkhana, któremu polecił udać się do wewnątrz świata by zebrać niepokorne istoty, które nie chciały umrzeć, odbierając im nieśmiertelność, czyniąc je na powrót podatne na zmianę, którą jest Sithis. Lorkhan przekonał część tych duchów, by stworzyli świat, poświęcając swą moc i potęgę, by jak ich Straszliwy Ojciec, posiąść w nim zdolność tworzenia z myśli. Choć część nie dała się zwieść pokusie Lorkhana, trwożąc się o swoje, cudem wyrwane ojcu, nieprzemijające życia, tysiące uległo ambicji i rozpoczęło plany stworzenia[3].

Gdy jednak doszło do wykonania planu, moce uczestniczących duchów, zaczęły się kurczyć szybciej niż przewidywali. Część zdołała uciec na krawędzie Aurbis, Magna Ge[24] uratowani gdy przebili jego skorupę[25][26] wpuszczając do wewnątrz sithiańskie światło z granicy Pustki, Aetherius[7]. Część straciła swą moc niemal w całości, gdyż nie należeli do silnych duchów, Ehlnofey skazani na zaniknięcie i śmierć, przed którą się mogli obronić tylko współżyjąc ze sobą i rodząc następne słabsze pokolenia, we wnętrzu stworzenia, Nirn. Nieliczni najsilniejsi, Aedra ostali w niekończącym się życiu, lecz podatni na śmierć w boju, rozpostarli swe światy opiekując się potomkami mniejszych duchów w śmiertelnym świecie, Domu Sithisa gdzie jego ręka po nich sięga, Mundus[3].

Choć krwawo zemścili się na Lorkhanie, za swe oszustwo, a w wodach zewnętrznych wciąż pływały nieśmiertelne Daedra rządząc wieczną, niewzruszoną i stałą Otchłanią. Część z niepokornej ojcu myśli poczęła doń wracać, przeznaczona kiedyś w nim kompletnie zaniknąć[3].

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Pozostałością po miejscu, które zajmowała wyjęta przez Aedra iskra Lorkhana, jest podobna Sithisowi dziura, wchłaniająca i niwelująca wszelkie istnienie, Sheogorath[7].

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Sithis
  2. Pocałunek, słodka Matko
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 Monomit
  4. The Way of Shadow Solis Aduro
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Prawda o Nocnej MatceGaston Bellefort
  6. Siew – Marobar Sul
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  8. Crafting Motif 70, Elder Argonian StyleConcordia Mercius
  9. 9,0 9,1 Acts of Honoring – Nisswo Xeewulm
  10. 10,0 10,1 Speakers of Nothing – Nisswo Xeewulm
  11. Inscription found on an Argonian blade
  12. Drakeeh the Unchained's Journal, Page 12 Drakeeh the Unchained
  13. The Father's Promise
  14. That of Void Nisswo Xeewulm
  15. 15,0 15,1 Scales of ShadowNisswo Xeewulm
  16. The Saga of Captain Wereshark, Part 4
  17. Beware the Shadowscales
  18. The Dark Husband
  19. 19,0 19,1 19,2 Ogień i Ciemność: Bractwa ŚmierciYnir Gorming
  20. 20,0 20,1 Święty Świadek: Prawdziwa historia Nocnej MatkiEric Milres
  21. 21,0 21,1 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  22. Pięć Przykazań
  23. Pieśń o Pelinalu, tom VI
  24. Testimonials on Baar Dau – Minerva Calo, Associate Chronicler
  25. Cykl Linia Czasu, Tom 1: Przed czasami ludzkości
  26. Exegesis of Merid-Nunda – Phrastus of Elinhir

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie