FANDOM

Wszechstwórca – bóstwo czczone przez nordyckie plemię Skaalów zamieszkujące wyspę Solstheim. W przeciwieństwie do większości panteonów na kontynencie Tamriel, religia Wszechstwórcy to religia monoteistyczna, czyli taka, w której panteonie występuje tylko jeden bóg.

Założenia religii Edytuj

Podstawowym założeniem religii Skaalów jest reinkarnacja. Plemię to wierzy, że dusze wszelkich istot żyjących na świecie trafiają do Wszechstwórcy, który zmienia te dusze w coś innego, zsyłając je ponownie na Nirn. Śmierć jest uznawana przez Skaalów jako niekończąca się podróż, zaś koncept śmierci jako końca życia nie jest im znany.[1]

Skaalowie wierzą w metafizyczną istotę, zwaną Przeciwnikiem, który zawsze patrzy i który lubuje się w dręczeniu Wszechstwórcy i jego wybrańców. Przeciwnik ma wiele postaci – objawia się w piekielnych bestiach i nieuleczalnej zarazie, a na końcu czasów pojawi się jako Thartaag, Pożeracz Światów. Wstąpił też w człowieka mieszkającego wśród Skaalów, który od tego czasu jest znany jako Chciwiec.[2]

Rytuały Edytuj

Najbardziej znanym rytuałem poświęconym Wszechstwórcy jest „Ristaag”. Jest to forma polowania, na które myśliwi wybierają się, gdy nadchodzi czas wielkiej potrzeby, czy też jakieś nieszczęście nachodzi Skaalów. Ristaag ma na celu zadowolić Wszechstwórcę oraz okazać mu wdzięczność za dary, które ludzie od niego otrzymali. Nerevaryjczyk miał okazję uczestniczyć w Ristaagu w Trzeciej Erze.

Znane jest też coś takiego jak Kamienie Wszechstwórcy. Jest ich sześć i każdy reprezentuje część świata, jakiś żywioł. Są to: Kamień Drzew, reprezentujący przyrodę, Kamień Wody, kojarzony z żywiołem wody, Kamień Słońca, który reprezentuje słońce, Kamień Ziemi, który odpowiada ziemi, Kamień Wiatru, reprezentujący niebo oraz Kamień Bestii, kojarzony z dzikimi zwierzętami. Są one pobłogosławione przez Wszechstwórcę, który, według legend, ma się posługiwać kamieniami tymi jako środkami komunikacji z ludźmi. Czasem zdarza się, że kamienie tracą swoje błogosławieństwo i ktoś musi wtedy udać się na pielgrzymkę, by pozyskać ponowne błogosławieństwo. Jednym z takich pielgrzymów był np. Nerevaryjczyk.

Ciekawostki Edytuj

  • Według Skaalów, pierwotna religia Nordów ze Skyrim to wiara we Wszechstwórcę, ale pod wpływem Cesarskich i ich wyznania, panteon Nordów uzyskał nowych bogów i zmienił się w politeistyczną religię[3]. Jest to jednak nieprawdą, albowiem religia Nordów wynikła z atmorańskiej tradycji totemicznej[4], która w szczątkowej formie występuje również u Skaalów[5]. Sama religia cesarska za to, pochodzi od syntezy religii Altmerów i Nordów[6].

Przypisy Edytuj

  1. Dzieci Wszechstwórcy
  2. Aevar Pieśniarz-Głazów
  3. Dialog z Fanari Mocny Głos z gry The Elder Scrolls V: Dragonborn
  4. Smocza WojnaTorhal Bjorik
  5. The Elder Scrolls III: Morrowind
  6. Shezarr i Dziewięć BóstwFaustillus Junius

NawigacjaEdytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoIndoril NerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie