Kaplica Z'ena z gry The Elder Scrolls Online

Xen[1], znany również jako Z'en czy Bóg TruduAedroth, agrarny[2] bóg równowagi i pokoju[3], odpłacania się w naturze[2] i na drodze krwawej zemsty[2][4][5]. Xen był jednym z pierwszych Et'Ada, które przybrały formę i imię[1], będąc we wczesnym czasie formowania się Aurbis jednym z ważniejszych, dla tego procesu, istot[2]. Czczony zarówno przez Altmerów[1], jak i Bosmerów[2] oraz Kothringi, będąc głównym bóstwem tych ostatnich[6][7].

Według badań, źródła jego kultu u Bosmerów wywodziły się z argoniańskiej i akavirskiej mitologii. Być może został on sprowadzony do Puszczy Valen przez marynarzy Kothringi[2]. Religia nie była obca elfom, jako że lud z Wysp Summerset trzymał pamieć o Xenie od czasów niepamiętnych[1]. Bosmerowie posiadali swego czasu olbrzymią sieć kapliczek poświęconych Z'enowi[8], a w ich kulturze wymagane było by złożyć Z'enowi przysięgę, podług której odkładało się wszelkie przyziemne sprawy, włączając miłość do bliskich, dopóki nie wymierzyło się swej zemsty[9]. W folklorze elfów, występuje również mityczny zabójca, Duch Zieleni, który jest zwany Mścicielem Z'ena, przywoływany za pomocą ofiar z serc jeleni i kłów dzika[10].

Mimo to jego kult w Valen wymarł niemal całkowicie niedługo po przejściu Knahateńskiej grypy[2], która propagowana przez argoniańskich Cienistołuskich wytrzebiła jego kultystów[8].

Z'en jest wciąż czczony przez Bretonów z Wysokiej Skały, przyjmujący formę Zenithara, cesarskiego odpowiednika Xena[11].

Nawigacja[edytuj | edytuj kod]

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie

Przypisy[edytuj | edytuj kod]