FANDOM

Zenithar (Oblivion)

Witraż Zenithara z gry The Elder Scrollls IV: Oblivion

„Do ZENITHARA, Dystrybutora naszych Ulg.”

- 8 Inwokacji[1]

Zenithar, znany również jako Z'en[2], Bóg Pracy i Handlu, Bóg Kupców[3]Aedroth, bóg rzemiosła, wymiany handlowej[2], komunikacji, pieniądza[4], doskonałości formy walki[2] i zemsty[5]. Patron kupców, najemników[2], szlachty[3] i najwyśmienitszych wojowników[2]. Jeden z bogów cesarskiego panteonu Ośmiu Bóstw, pochodzący z połączenia meretycznej i norskiej tradycji[6]. Jego symbolem jest kowadło[2][4][7].

Tradycje Edytuj

U Altmerów występuje mało znane bóstwo zwane Xenem[8], którego imie łudząco przypomina czczonego u bosmerów Z'ena[3], będącym jednym z imion przypisywanych Zenitharowi[2]. Z'en jest bogiem rolnictwa i trudu, którego kult zanikł po przejściu przez Tamriel plagi grypy Knahaten[3].

Norską wersją Zenithara jest Tsun, bóg stawiania czoła przeciwnościom, który zginął broniąc Shora przed elfickimi bogami[3].

Ze względu na wzorzec świątyń Zenithara, stawiający na wytrzymałość budowli przez wieki, noszą one miano Zdecydowań Z'ena, a zakonem rycerskim jemu poświęconym są Rycerze Żelaza. W jego szkołach naucza się walki bronią obuchową, etyki i cwaniactwa, handlu i kradzieży kieszonkowej oraz cudotwórstwa, języka Centaurów, Gigantów, Harpii, Orków, Wił, oraz Daedr. Jego kapłani nie udają iż pieniądze które otrzymują od wiernych to darowizny czy prezenty, tylko wprost żądają szczerej wymiany handlowej nie ukrywając się za półkłamstewkami. Należą przez to do najlepszych bankierów i handlowców i chętnie dzielą się swą wiedzą za odpowiednią opłatą[2].

Wyznawcy Zenithara uznają iż działa on w bliskich stosunkach z Kynareth, jako że żaden rzemieślnik nie byłby w stanie wykonać swych dzieł gdyby nie to, że bogini nieba i ziemi stworzyła materiały potrzebne do ich budowy. Dwoje działają w harmonii, nie można uznawać Zenithara nie uznając przy tym i Kynareth[9].

Ryczerze Żelaza sądzą iż Zenithar jest też bogiem wojownikiem, który w walce uznaje tylko najwyższy kunszt bojowy[2]. Cechą Zenithara jest jego dążenie do pokoju, ale sam z trudem powstrzymuje on swe zapędy do wojny[10]. Wierni czują jego obecność, gdy poczują żądzę krwi, mogąc dostrzec na nocnym niebie zbliżającego się do Nirnu, gdy jego błękitna płaszczyzna zbliża się do śmiertelnego świata od wschodu. W akcie zemsty twierdząc iż kroczą z Zenitharem, ofiarowując mu swego przeciwnika[5].

Naucza on, że pokój nie musi być gwarantowany tylko przez ciągłe wojny, ale przez korzyści majątkowe i postęp[4]. Przez wzgląd na swoje wartościowanie pieniądza, krytycy Zenithara uważają że wcale nie wynagradza on ciężko pracujących tylko wysoko urodzonych, posiadających majątki od urodzenia[11]. Mimo tych zarzutów Zenithar naucza że majątek nie zdobywa się poprzez chciwość[9], ani kradzież, czy nie przykładanie się do pracy[12].

Aedryczne artefakty Edytuj

Buława Krzyżowca Edytuj

Zenithar stworzył Buławę Krzyżowca stanowiącą broń Pelinala Białorękiego, w której to pokonał Umarila Nieopierzonego podczas Rebelii Alezjańskej w 1E 243, a potem Rycerz Dziewięciu w 3E 433, odparł powrót tego pół-daedrotha[13].

Ostrzeżenie i Podstęp Zenithara Edytuj

Osobiste artefakty Zenithara, Ostrzeżenie i Podstęp Zenithara, są to dwie rękawice. Pierwsza z nich, Ostrzeżenie, demoralizuje, wycisza magię i oślepia każdego kogo dotknie nosiciel, a druga, Podstęp, oczarowuje każdą osobę w podobny sposób. W 3E 426, Zenithar osobiście podarował Nerevaryjczykowi te przedmioty[14].

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Pocket Guide to the Empire, First EditionImperial Geographical Society, 2E 864
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 The Elder Scrolls II: Daggerfall
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Różne wyznania Cesarstwa – Brat Mikhael Karkuxor
  4. 4,0 4,1 4,2 The Elder Scrolls IV: Oblivion
  5. 5,0 5,1 King Edward, Part VIII
  6. Shezarr i Dziewięć Bóstw – Faustillus Junius, Podkustosz Starożytnej Teologii i Paleonumerologii Biblioteki Cesarskiej
  7. The Elder Scrolls V: Skyrim
  8. Monomit
  9. 9,0 9,1 Dialog z Sir Ralvasem z gry The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
  10. King Edward, Part X
  11. Falsehoods and Fallacies of the Eight
  12. Dziesięć przykazań Dziewięciu Bóstw
  13. The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine
  14. The Elder Scrolls III: Morrowind

Nawigacja Edytuj

Bóstwa
Aedra
Daedryczni książęta
Inne
Anui-ElMagnusNumidiumSithis
Śmiertelnicy
AlessiaAlmalexiaArkayCuhlecainDagoth UrEphenI'ricJodeJoneKieranLamae BeolfagMannimarcoNerevarReman/Reymon EbonarmRajhinSageSaiSotha SilTalosVivec
Nieokreślone
Kosmiczne siły
AnuPadomay
Yokudańscy bogowie