FANDOM

Zwierzokształtne – zbiorowe określenie przedstawicieli ras będących humanoidalnymi zwierzętami. Są to rasy odmienne od ludzi i merów kulturowo i fizycznie. Mają inną budowę szkieletu, a także metabolizm. Istnieją pogłoski o krzyżowaniu się zwierzokształtnych z ludźmi, a także elfami, lecz nie zostały potwierdzone.[1] Zarówno pod rządami Drugiego jak i Trzeciego Cesarstwa zwierzokształtne bywają prześladowane, poniżane i zniewalane, czego przykładem jest niewolnictwo Argonian u Dunmerów, czy stereotyp Khajiita jako przemytnika skoomy.

Zwierzokształtne mają wiele różnych barw i mogą mieć bardzo różny wygląd. Nie mają wspólnego przodka, jak ludzie i merowie.

Fizjologia Edytuj

Rasy zwierzokształtne odbiegają od kształtu wspólnego dla merów, ludzi czy goblin-ken, jest to jedyna cecha je łącząca. Stopień w jaki różnią się od typowej humanoidalnej sylwetki wyżej wymienionych jest wysoce zróżnicowany, od różnicy w kształcie szkieletu i wytworów skóry po całkowitą odmienność. Należą one do zupełnie różnych grup istot i bardzo rzadko można wysnuć jakiekolwiek potencjalne między nimi podobieństwo, przez ten fakt nie posiadają spójnej fizjonomii, ni nie podlegają spójnym procesom fizjologicznym.

Rasy zwierzokształtne Edytuj

Żyjące Edytuj

(Stan w Czwartej Erze)

Wymarłe Edytuj

Prawdopodobnie należące do tej grupy Edytuj

Poniższe rasy są bliskie zakwalifikowania do zwierzokształtnych, lecz póki nie pojawią się dowody potwierdzające lub rozwiewające wątpliwości, nie da się stwierdzić z całkowitą pewnością

  • Harpia (brak potwierdzonych osobników męskich)
  • Lamia (brak potwierdzonych osobników męskich)

Dawniej zaliczane do tej grupy Edytuj

Pochodzenie Edytuj

Według Okan-Shei, „Betmer”, czyli zwierzokształtni, byli pierwotnymi mieszkańcami Tamriel. Zamieszkiwali ten kontynent w Erze Meretycznej jeszcze przed inwazjami ludzi i merów.[3]

Początki każdej z ras zaliczanych do zwierzokształtnych różnią się od pozostałych. Nie można ustalić, jak długo rasy te zamieszkiwały Tamriel przed przybyciem merów oraz ludzi, gdyż piśmienne już w Czwartej Erze zwierzokształtne rozwinęły pismo dopiero w czasach Tibera Septim.

Sprawa Khajiitów Edytuj

Khajiitowie są zwyczajowo zaliczani do zwierzokształtnych, choć pewne źródła i fakty sugerują inaczej. Podług Khajiickich legend, Khajiitowie pochodzą od tego samego szczepu merów co Bosmerowie. Gdy w pewnym momencie ery świtu rasy Tamriel straciły swą pierwotną formę Khajiitowie otrzymali wielokrotność kocich form od Azury, tak by przetrwali zmienną ziemię Elsweyr[4]. Jedna z tych form, Ohmes, do złudzenia przypomina Bosmera, jedyną różnicą jest koci ogon[5], była to najpopularniejsza forma obserwowana przez inne rasy w czasach Trzeciego Cesarstwa[6].

Przypisy Edytuj

  1. Uwagi na temat filogenezy i biologii ras
  2. 2,0 2,1 Pocket Guide to the Empire, Third Edition: Other LandsImperial Geographical Society, 3E 432
  3. Dialog z Okan-Shei w The Elder Scrolls III: Morrowind
  4. Słowa Ahnissi, Matki Klanu do jej Ulubionej Córki
  5. The Elder Scrolls II: Daggerfall
  6. Pocket Guide to the Empire, First Edition: Elsweyr ConfederacyImperial Geographical Society, 2E 864
Rasy
Ludzie AkaviriAl-gemhaAl-haredAtmoranBretonCesarskiGeGigantHorwalliKeptuKetKothringiNedeNordOrmaRedgardYerpest
Zwierzokształtne ArgonianinDreughGrahlGreat TurtleImgaJaszczurowiecKa Po' TunKhajiitLilmothiitLudzie-ptakiMinotaurSloadTang MoTsaescinienazwana psia rasanienazwana szczurza rasa
Goblin-ken GoblinGremlinOgrRiekling
Et'Ada AedraDaedraEhlnofeyHistMagna GeSmokWiła
Pozostałe HarpiaKamalLamiaMedusa
Inne rodzaje istot rozumnych
Nieumarli DraugrDuchLiczWampir