FANDOM

Stonefalls — är en zon i centrala Morrowind. Denna skiftande region funktioner landskap som sträcker sig från svampskogar till karga vulkaniska klippor.

Stonefalls är hem till städerna Davon Watch, Ebonheart och Kragenmoor.

Geografi Redigera

Stonefalls geografi varierar från plats till plats, men det är oftast ett sammelsurium av terräng från de omgivande områdena. Daen Seeth, en delregion i öster, är hem till den stora vulkanen Ash Mountain som ständigt utbrott, och därmed den omgivande marken bränns och förkolnat, men i staden Davon Watch, inte långt borta från Ash Mountain, är det land grön och kuperad med svamp funktioner, som grannregionen Bal Foyen.

Zabamat och Varanis, regioner i väst och i respektive centrala Stonefalls, är mestadels kuperad, karga vulkaniska landskap. En annan stor vulkan, den Tormented Spire, vilar över staden Kragenmoor i sydväst, men till skillnad från Ash Mountain, är det inte ständigt spottar ur smält sten och lava. I norra Zabamat ligger Ebonheart Pacten ägda Fort Virak, som skyddar gränsen till Skyrim från vilda djur i Stonefalls såsom våldsamma Alits och Kagouti. Även i Zabamat är Fungal Grotto, basen av Murkwater troll och en dold helgedom till Mephala.

I Zabamat den centrala delregion av Stonefalls, ligger staden Ebonheart, som är hem för en stor population av Argonians, som är mycket misstänksam mot Dunmer bor i staden.