FANDOM

Whiterun är en stor stad som ligger i centrum av Skyrim, nordväst om halsen av världen, det högsta berget på hela kontinenten Tamriel.

Huvudstad Whiterun Hold, Whiterun centrala läge gör det provinsens stora kommersiella nav. Det centrala läget gör det också en viktig strategisk punkt i inbördeskriget mellan Imperial Legion lojalister och Stormcloak rebeller, som kontroll av Whiterun Hold ger tillgång till alla de omgivande områdena. Initialt Whiterun nominellt linje med The Empire, men Jarl Balgruuf the Greater, verkar bry sig mer om människorna i Whiterun än endera sidan av konflikten, och så last är effektivt neutral.

Whiterun består av tre distrikt ordnade i skikt och förbinds med trappor. Plains District är den lägsta och innehåller alla affärer, stadens marknadsplats, värdshus, och några bostäder samt stadsporten. Wind District är det största bostadsområdeet; dess mer viktiga byggnader inkluderar Kynareth templet och Jorrvaskr, högkvarter av Companions. The Cloud Districtm innehåller Dragonsreach och är den högsta punkten i Whiterun.

Lokala företag och tjänster i Whiterun inkluderar: Warmaiden smedja och vapenaffär, The Drunken Huntsman, en krog och jaktbutik, Belethor's General Goods, Arcadia's Cauldron alkemi butik och The Bannered Mare inn. Jarl palats, Dragonsreach, är centrum för politiska frågor och brottsbekämpning med fängelset Dragonsreach Dungeon nedan. Jarl Balgruuf the Greaters magiske rådgivare Farengar Secret-Fire bor också här och har trollformler och förtrollande förnödenheter till salu. Farengar kan lära dig grunderna i magi och erbjuder uppdrag till spelaren.

Companions är baserade i Whiterun och staden byggdes och expanderades runt deras mjödhall, Jorrvaskr. I smedjan Skyforge bearbetas stål och andra material av en av Skyrims skickligaste smeder, Eorlund Gray-Mane, som tillverkar vapen och rustningar för Companions. Den gamla smedjan föregår även Jorrvaskr och sägs av Eorlund att producera den finaste stål finns någonstans i Tamriel.sv:Whiterun (Skyrim)