FANDOM

Bookicon Мономіф
ID: 0001B26E
Book Sky 13
Вага: 1 Ціна: 8 Gold Skyrim

Bookicon Мономіф
ID: BK_MANYFACESMISSINGGOD
Book Morr 04
Вага: 3 Ціна: 30 Gold Skyrim

Мономіф (ориг. The Monomyth) — книга в декількох іграх серії The Elder Scrolls.

МісцезнаходженняРедагувати

MorrowindРедагувати

  • Аль'дурн
  • Садріт Мора
  • Тель Фір
  • Вівек

SkyrimРедагувати

Текст книгиРедагувати

Мономіф

«У Мундусі конфлікт і нерівність несуть зміни, а зміна - сама священна з Одинадцяти Сил. Зміна - це сила без мети або джерела». - Оегнітр, Таеріте, Орден ПСДЖЖЖЖ

Якщо сказати простою мовою, розкол в світогляді людей і альдмерів корениться у відносинах між смертними і божественним. Люди в скромності своєї вважають, що були створені безсмертними, тоді як альдмери вважають, що ведуть своє походження безпосередньо від них. Різниця може здатися незначною, але вона задає забарвлення всім іншим розбіжностям в міфології.

Всі тамріельські релігійні міфи мають однаковий початок. Як у людей, так і у мерів, все починається з дуалізму Ану і Його Іншого. Ці парні сили називають по-різному: Ану - Падомай, Ануіель - Сітіс, Ак - Ель, Сатак - Акел, Є - Чи не є. Ануіель - це Вічний невимовно Світло, Сітіс - Руйнівний Невимовна Дія. Між ними - Сіре Можна-Може («Нірн» на мові ельнофекс).

У більшості культур Ануіеля шанують за його роль в діях, що призвели до народження світу, проте Сітіса поважають більше як ініціатора дій. Сітіс, таким чином, є Початковим Творцем, сутністю, самою своєю природою викликає непродумані зміні. Навіть хіст визнають цю сутність.

Ануіель також асоціюється з Порядком як протилежність Сітісу - Хаосу. Можливо, смертним легше осягнути зміни, ніж досконалий спокій, бо Ануіеля нерідко засовують на міфічний задній план примх Сітіса. У йокуданських казках, одних із найяскравіших у світі, Сатак згадується лише кілька разів як «Дзижчання» - сила настільки постійна і повсюдна, що її майже неможливо помітити.

Так чи інакше, від цих двох сутностей відбулися ет'Ада, або Споконвічні Духи. Для людей ці ет'Ада - боги і демони, для альдмерів - аедра / даедра, або «предки». Ці ет'Ада входять в усі пантеон Тамріеля, хоча самі божественні переліки різні в різних народів. У кожному з цих пантеонів, втім, є подібні Ану і Падомаю архетипи Бога - Дракона і Зниклого Бога.

Бог - Дракон і Зниклий Бог

Бог - Дракон завжди асоціюється з Часом і повсюдно відзначається як «Перший Бог». Його часто називають Акатошем, «який, піднявшись над Вічністю, дав буття дня» . Це головний бог Сіродільской імперії.

Зниклий Бог завжди асоціюється з Планом Смертних і грає ключову роль в розколі між людьми і альдмерами. Епітет «зниклий» відноситься або до його відсутності в пантеоні (неймовірна річ, яка пояснюється різними причинами), або до відібраної у нього іншими безсмертними «божої іскри». Його зазвичай називають Лорханом, і ім’я це супроводжують як прокляття, так і прославлення.

Отже, Тамріель і План Смертних ще не виникли. Споконвічні Духи як і раніше тішаться в Сірому - Будь - Може. Деякі більш схильні до світла Ану, інші - до незбагненної порожнечі. Через їхні постійні метаморфози і взаємодія збільшується їх кількість, і проходить чимало часу, перш ніж їх характери знаходять форму. Коли знаходить форму Акатош, починається Час, і духам стає легше усвідомлювати себе як істот з минулим і майбутнім. Виділяються найсильніші з відомих духів: Мефала, Аркей, І'ффре, Магнус, Рупгта та інші. Інші ж залишаються поняттями, думками і емоціями. Один з найсильніших серед їх числа, ледь оформилася спонукання, зване деякими Лорханом, замишляє створення Мундусу, Плану Смертних.

Люди, за винятком редгардів, сприймають це як акт Божого Милосердя, просвіту, що відкриває нижчим істотам шлях до безсмертя. Альдмери, за винятком темних ельфів, сприймають це діяння як підступний обман, хитрість, що розірвала їх зв'язок з планом духів.

Міф про Аурбіс

Трактат «Міфічний Аурбіс» з підзаголовком «Коригування Псіджиків» був спробою апологетів Артейума пояснити основи альдмерської релігії Уріелю V в ранні, славні роки його правління. У ньому немає ні слова докору щодо Лорхана, бо сіродільці ще продовжували почитати його під ім'ям «Шезарра», зниклого брата Богів. Проте, в трактаті Псіджиків наведено непоганий огляд переконань древніх, що послужить цілям цієї роботи. Розглянута праця - це рукописні замітки невідомого переписувача, які зберігаються в архівах Імперської семінарії.

Міфічний Аурбіс існує і існував з незапам'ятних часів як химерне Неприродне Вимірювання.

«Аурбіс» співвідноситься з недосяжним напівтемрява, Сірим Центром між Є / НЕ Є Ану і Падомая. Він об'єднує в собі численні царства Етеріуса і Облівіона, а також інші, менш структуровані форми.

Магічні суті Міфічного Аурбіса проживають довге, оповите таємницею життя, що створюють полотно міфів.

Це духи, виткані з клаптиків віковічної полярності. Першим з них був Акатош, Дракон Часу, з формуванням якого іншим духам стало легше себе структурувати. Боги і демони утворюються, перетворюються і утворюють свої подоби.

Зрештою магічні суті Міфічного Аурбіса розповіли свою завершальну історію - історію своєї власної смерті. Для деяких це стало майстерним перетворенням в реальну не магічну матерію всесвіту. Для інших це стало війною, на якій вони всі загинули, а тіла їх стали складовою частиною всесвіту. Для третіх же це стало весіллям, материнством і батьківством, після чого духам - батькам прийшла черга померти, щоб відкрити дорогу новому поколінню - смертним расам.

Ініціатором цього спільного рішення був Лорхан, якого самі ранні міфи паплюжать як шахрая і брехуна. У більш прихильних до нього варіантах цієї історії підкреслюється, що саме існування Плану Смертних стало можливим саме завдяки Лорхану.

Магічні суті створили раси смертного Аурбіса за своїм образом і подобою. Деякі підійшли до творення як художники і майстри, інші заклали плодоносний шар, з якого народилися смертні, всі поступили по - різному і по - своєму.

Потім магічні суті померли і стали ет'Ада. Смертні сприймають і шанують ет'Ада як богів, духів або геніїв Аурбіса. Своєю смертю ці магічні істоти відокремилися за своєю природою від інших магічних істот Неприродних вимірів.

В цей же час були створені даедра - духи і боги, природою своєю більш співзвучні Облівіону, ближчі до Порожнечі Падомая області. Це дійство стало зорею Міфічної (Меретичної) ери. Смертні давнини по-різному сприймали його, хто - як радісне «друге створення», хто (зокрема, ельфи) - як хворобливий відкол від божественності. Ініціатором події завжди є Лорхан.

Лорхан

Це божество, Творець - Пройдоха - Випробувач, присутній у всіх міфічних історіях Тамріеля. Найпопулярнішим є його альдмерське ім'я «Лорхан», або Барабан Року. Він де переконанням, де хитрістю підштовхнув споконвічних Духів до створення Плану Смертних, що змінило стан справ практично в тій же мірі, як нестійкість, внесена його батьком Падомаєм у всесвіт в Первинному Місці. Після створення світу Лорхан відторгається від своєї божественної суті, частково насильно, і блукає серед створеного ет'Ада. Трактування цих подій в кожній культурі свої. Нижче представлені одні з найбільш відомих:

Йокуданській міф: «Сатакал - Світова Оболонка»

«Сатак був Першим Змієм, Змією, що явилася перед усіма Початками, і всі світи народжувалися і перебували в красі його луски. Але настільки він був великий, що не було нічого крім, і так він вився і вився навколо себе, і новоявлені світи нагромаджувалися один на одного, не маючи можливості ні дихати, ні існувати. І тому світи кликали до невідомого, шукаючи порятунку і виходу назовні, але, зрозуміло, окрім Першого Змія не було нічого, тому допомога прийшла зсередини - це був Акел, Голодне Черево. Акел заявив про себе, і Сатак міг думати лише про те, чим він був, а був він найсильнішим голодом, і тому він їв і їв. Скоро в світах звільнилося місце для життя, і то було початком всіх речей. Започатковані були новими і здійснювали помилки, бо раніше не було часу вчитися бути тим, чим вони були. Так що більшість незабаром зникла, або виявилося поганим, або залишило спроби жити. Інше тільки починалося, але виявилося поглинутим Сатаком, який дістався до тієї частини свого тіла. Це було жорстокий час.

Незабаром Акел змусив Сатака вкусити власне серце, і так настав кінець. Смерть, однак, аж ніяк не стала перешкодою голоду, і тому Перший Змій скинув свою шкіру, щоб почати все з початку. Зі смертю старого світу почався Сатакал, і коли інші усвідомили закономірність, вони усвідомили і свої ролі в ній. Вони стали брати імена, такі як Руптга і Тувакка, і вешталися всюди в пошуках собі подібних. Тим часом, поки Сатакал поїдав себе знову і знову, найсильніші з духів навчилися обходити цей цикл, здійснюючи рух під несподіваними кутами. Цей шлях, спосіб крокувати між світовими оболонками, вони назвали Обходом. Руптга був настільки великий, що міг поміщати на небі зірки, що допомагають більш слабким духам орієнтуватися. Це заняття стало для духів настільки простим, що це місце назвали Далекими Берегами - час очікування наступної оболонки.

За багато циклів Руптга справив чимало потомства, і тому став відомий як Високий Батько. Він продовжив розмічати зірками шлях через порожнечу для інших, але після стількох циклів духів, які потребують допомоги, стало неймовірне безліч. Він створив собі помічника з залишків минулих оболонок, і це був Сеп, або Другий Змій. У Сепа залишалося чимало від Голодного Чрева, множинний голод від безлічі оболонок. Він був настільки голодний, що це заважало йому міркувати. Часом він просто поглинав духів, яким повинен був допомагати, проте Високий Батько завжди діставав і витягав їх назад. Нарешті, коли Сепу набридло допомагати Високому Батьку, він пішов і зібрав залишки старих оболонок і згорнув їх в кулю, хитрощами змусивши інших духів допомагати йому, обіцяючи їм, що таким чином можна потрапити в новий світ - створивши його зі старого. Цим духам подобався такий спосіб життя, бо він був легше. Більше не треба стрибати від місця до місця. Багато духів підтримали його, думаючи, що це хороша ідея. Високий Батько тільки хитав головою.

Незабаром духи на кулі з оболонок почали вмирати, тому що були дуже далеко від реального світу Сатакала. І зрозуміли вони, що тепер було вже занадто далеко, щоб застрибнути на Далекі берега. Решта духи благали Високого Батька забрати їх назад. Але невблаганний Руптга відмовився, сказавши духам, що тепер їм доведеться шукати новий спосіб, щоб за зірками дістатися до Далеких Берегів. Якщо вони не зможуть, вони зможуть продовжити існування лише через своє потомство, що буде вже не таке, як раніше. Сеп, однак, заслужив більш суворе покарання, і тому Високий Батько розчавив Змію великою палицею. Голод вивалився з мертвої пащі Сепа, і це було єдине, що залишилося від Другого Змія. У той час як всьому іншому в новому світі було дозволено прагнути назад до божественності, Сеп міг лише повзати навколо в мертвої оболонці або плавати колом по небу як голодна порожнеча, заздрісно намагаючись пожерти зірки ».

Сіродільскій міф: «Пісня Шезарра»

«Щось нове описав богам Шезарр - як бути матерями і батьками, бути відповідальними і приносити великі жертви, не маючи впевненості в успіху. Однак мова Шезарра була сповнена краси і зачарувала, схвилювавши їх до сліз. І так аедра дали життя світу, і звірам, і істотам, створивши їх з частин самих себе. Це народження було болючим, і після нього аедра вже не були молодими, сильними і могутніми, якими були вони на початку днів.

Інші аедра були розчаровані і розгнівані втратою і розлютилися і на Шезарра, і на все створене, бо їм здавалося, що Шезарр збрехав і обдурив їх. Ці аедра, боги альдмерів, під проводом Аурі - Еля, насилу переносили свою нинішню слабкість і з огидою дивилися на створене ними. "Відтепер і назавжди все зіпсовано, і все, що нам залишилося - вчити ельфійські раси терпіти гідно і з благородством, а самим нам картати себе за безумство і нести відплата Шезарру і його союзникам". І тому боги ельфів настільки похмурі і замислені, і тому самі ельфи одвічно незадоволені своєю смертністю і завжди з гордістю і стоїцизмом зносять жорстокості цього суворого і байдужого світу.

Інші ж аедра споглядали творіння і були задоволені ним. Ці аедра, боги людей і звіролюдей, під керівництвом Акатоша, вихваляли і плекали своїх підопічних - раси смертних. "Ми постраждали і навіки принизилися, але славний створений нами смертний світ, і наповнює він надією серця і душі наші. Навчимо ж раси смертних жити мудро, звеличувати красу і честь і любити один одного, як ми любимо їх". І тому боги людей дбайливі і терплячі, і тому люди і звіролюди шляхетні серцем в радості і стражданні, і прагнуть до вищої мудрості і кращого світу.

Коли лорди даедра почули слова Шезарра, вони стали насміхатися над ним та іншими аедра. "Відсікти частини самих себе? І втратити їх? Навіки? Дурниці! Ви про це пошкодуєте! Ми набагато розумніші за вас, бо ми створимо новий світ з самих себе, але при цьому не будемо нічого від себе відокремлювати і не дозволимо над нами насміхатися - ми створимо цей світ всередині себе, у своїй вічній власності і під нашим повним контролем ".

І так лорди даедра створили даедричні царства і молодших даедра всіх рангів, від малого до великого. І здебільшого лорди даедра були задоволені таким станом речей, бо завжди під рукою у них були шанувальники, і слуги, і іграшки. Але в той же час вони часом дивилися із заздрістю на смертні світи, оскільки хоч і були смертні скверні, і слабкі, і зневажені, але їх пристрасть і амбіції були куди більш дивні і забавні, ніж кривляння молодших даедра. І тому лорди даедра заманюють і спокушають інших цікавих представників смертних рас, особливо захоплених і могутніх. Лорди даедра отримують особливе задоволення, викрадаючи найбільших і амбітних смертних з-під носа Шезарра і інших аедра. "Ваша дурість не закінчилася на тому, що ви покалічили себе", - зловтішаються лорди даедра. - "Ви ще й не в силах утримати кращих зі своїх створінь, які віддають перевагу славі і могутності лордів даедра перед ницістю недоумкуватих аедра".»

Альтмерскій міф: «Серце світу»

«Усе, що існує перебувало і перебуває в Ану. Для пізнання самого себе він створив Ануіеля - свою душу і душу всього сущого. Як спільність всіх душ, Ануіель віддався самопізнанню, і для цього йому потрібно було відрізняти свої форми, властивості і уми. Так виник Сітіс - сукупність всіх обмежень, які Ануіель використовував для роздумів про себе. Ануіель, який був душею всього сущого, внаслідок цього став багатьма, і ця взаємодія було і є Аурбіс.

Спочатку Аурбіс був бурхливим і безладним, бо не було порядку в роздумах Ануіеля. Тоді аспекти Аурбіса звернулися до нього з проханням дати їм план або порядок дій, який би дозволив їм трохи довше існувати за межами чистого знання. Щоб пізнати таким чином і себе теж, Ану створив Ауріеля, душу своєї душі. Ауріель просочився по Аурбісу в якості нової сили, яку назвали часом. Час дав різним аспектам Аурбіса можливість розуміти свою природу і свої межі. Вони взяли собі імена, такі як Магнус, Мара і Зен. Один з них, Лорхан, мав обмежень більше, ніж сил, тому ніде не міг протриматися досить довго.

Входячи в кожен аспект Ануіеля, Лорхан вносив ідею, майже цілком засновану на обмеженні. Він продумав план створення душі Аурбіса, місця, де навіть аспекти аспектів зможуть вдаватися до самопізнання. У нього з'явилося чимало послідовників - навіть Ауріель, почувши, що він стане королем нового світу, погодився допомогти Лорхану. І так вони створили Мундус, де могли жити аспекти їх самих, і стали ет'Ада.

Однак вони були обмануті. Як було відомо Лорхану, обмежень в цьому світі було більше, ніж свободи, тому його навряд чи можна було віднести до сфери Ану. Мундус був Будинком Сітіса. Коли їх аспекти почали вимирати, багато з ет'Ада зникли без сліду. Деяким вдалося врятуватися, наприклад, Магнусу - тому в магії немає обмежень. Інші ж, такі як І'ффре, перетворилися в Ельнофей, Кістки Миру, щоб не дати всьому світу загинути. Деяким довелося одружитися і завести потомство лише для того, щоб вижити. Кожне покоління було слабкіше попереднього, і так незабаром з'явилися альдмери. Темрява осіла. Лорхан зібрав армії з числа слабких душ і назвав їх людьми, і ті несли Сітіса усюди, куди ступала їх нога.

Ауріель благав Ану забрати їх назад, але той вже заповнив їх місця чимось іншим. Однак душа його була милосердною і дарувала Ауріелю його Лук і Щит, щоб він захистив альдмерів від полчищ людей. Вже деякі впали - в їх числі каймери, слухавщі нечистих ет'Ада; інші ж, подібно босмерам, заплямували лінію Часу, коли одружувалися з людьми.

Ауріелю не вдалося врятувати Альтмору - Стародавній Ліс - і той перейшов до людей. Їх гнали на південь і схід, до Старого Ельнофею, і Лорхан наганяв їх. Цю землю він роздробив на осколки. Але в підсумку Трінімак, найбільший лицар Ауріеля, кинув Лорхана перед обличчям його армії і вирвав його Серце. І так прийшов йому кінець. Люди потягли тіло Лорхана геть і поклялися вічно мстити нащадкам Ауріеля.

Але коли Трінімак і Ауріель спробували знищити Серце Лорхана, воно розсміявся у відповідь і сказала: "Це Серце - серце світу, бо останній був створений заради задоволення першого". Тоді Ауріель прив'язав його до стріли і запустив її далеко в море, де жоден аспект нового світу навіки не зможе його знайти ».